Byggahus.se
Jag har idag lyckats med en felkoppling som jag inte är alltför stolt över - troligtvis har jag också förstört en ny torktumlare.

I vår tvättstuga finns ett trefasuttag som enda eluttag. Jag har tidigare med framgång anslutit en tvättmaskin för 220 V genom att ansluta till en fas och nollan.

Idag skulle jag ansluta en torktumlare. Jag tänkte ansluta den till en annan fas än tvättmaskinen för att utjämna belastningen. Men det var mörkt i tvättstugan eftersom jag hade slagit av huvudströmbrytaren, och jag såg inte att fasernas anslutningsledningar hade annan färg än nollans. Då kom hjärnsläppet: Jag glömde bort att ena anlutningen måste gå till nollan och tänkte att jag kunde koppla till vilka två anslutningar som helst (förutom jorden). Jag anslöt därför till två faser istället för till fas + nolla. Pang sa det i torktumlaren, när jag slog till huvudströmbrytaren och säkringar i proppskåpet gick.

Jag insåg efter ett tag min felkoppling och ändrade anslutningarna till de rätta, men varje gång jag slog till strömmen sa det pang i torktumlaren och propparna for. En gång lyste det till i torktumlarens dioder på panelen - så den är inte helt död.

Finns det något man kan göra för att få den att fungera? Finns det t ex några säkringar inuti  torktumlaren som kan ha gått och som måste bytas?

Tacksam för hjälp!

Hej! tyvärr tror jag inte säkringen skyddar för överspänning  :'( Säkringen brinner när maskinen går sönder.

På en del tvättmaskiner sitter det en glassäkring på baksidan. Du kan ju allrid kolla.

Mvh

Fasen

Tack för svaret

Hmm, det låter inte bra. Jag förstår att det kan bli överspänning om man ansluter alla tre faserna till den ena polen och nollan till den andra, men det blir det alltså även när man ansluter till två faser men ingen nolla.

Är det bara att kassera maskinen nu? Finns det något man kan byta ut?

Fas+Fas = 400V.
Du har alltså anlslutit en 230V apparat på 400V

Glade Amatoeren skrev:
Tack för svaret

Hmm, det låter inte bra. Jag förstår att det kan bli överspänning om man ansluter alla tre faserna till den ena polen och nollan till den andra, men det blir det alltså även när man ansluter till två faser men ingen nolla.

Har du en allriskförsäkring kanske du kan komma undan med en tusenlapp och blotta förskräckelsen, annars blir det att pröjsa vad det kostar att repa, nån garanti lär ju inte gå att åberopa.

troligen så är kretskort trasigt
nu har du ju ingen garanti, du kan ju öppna å kolla om du hittar nåt sönderbränt

Glade Amatoeren skrev:
Tack för svaret

Hmmm, om du kopplar ihop alla tre faserna med varandra så får du en sjuhelsikes kortslutning som skulle spränga både gruppsäkringarna och huvudsäkringarna i småbitar (bildligt talat).
Någon överspänning blir det dock inte.

Detta är något som du egentligen borde känna till för att få göra det här på egen hand..

Mikael_L
Om man ska vara helt korrekt får detta inte utföras av någon med mindre än BB2 i behörighet.

Men det struntade jag dock i när jag installerade vår tvättmaskin. ;)

Jaså? Se hur det gick :-/

fasen

ampz skrev:
Hmmm, om du kopplar ihop alla tre faserna med varandra så får du en sjuhelsikes kortslutning som skulle spränga både gruppsäkringarna och huvudsäkringarna i småbitar (bildligt talat).
Någon överspänning blir det dock inte.

Detta är något som du egentligen borde känna till för att få göra det här på egen hand..
Det bör väl finnas kortslutningskydd i gruppen som kan bryta den trefasiga kortslutnings-strömmen, så är ju brukligt i alla installationer utan att allt far i bitar!

Nu vet jag inte hbur uppenbart det syns att du varit och kopplat. Men beroende på ditt samvete så kan du väl alltid hävda garantifel. Det är inte säkert att rep. firman anser det bevisbart att du kopplat in på 400V.

Och i princip så är det ju inte aldeles säkert att det är det som förstört maskinen, den kanske var trasig ändå.

sverre skrev:
Det bör väl finnas kortslutningskydd i gruppen som kan bryta den trefasiga kortslutnings-strömmen, så är ju brukligt i alla installationer utan att allt far i bitar!
Som sagt, bildligt talat.
Vad jag menar är att den koppling han beskrev är den mest perfekta kortslutning man kan åstadkomma i ett hem.
Med en sån kortslutning är det inte säkert att gruppsäkringarna hinner bryta utan att även huvudsäkringarna går.
Och en rejäl smäll lär det bli, med en kortslutningsström på i varje fall hundratalet ampere.

Jodå, hundratalet ampere får du ju normalt även i en enfasig jordslutning om utlösningsvilkoret på 0,4s är uppfyllt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.