8 166 läst · 5 svar
8k läst
5 svar
Kabel till spis
Jag skulle montera spisen i vårat nya kök och såg då att det var inte någon kabel med. Gissar att man får skaffa den själv. Finns det några färdiga kablar till spisar eller måste man skruva ihop en själv. Har redan en sådan kontakt liggande tror jag men i så fall, vilken sorts kabel skall jag använda?
Att få en elektriker att koma hem till en privatperson och hjälpa till med småsaker tycks ju vara omöjligt så det får väl bli att göra sådant här själv. Har ringt och tjatat på fem olika elfirmor i 1,5års tid för att få ett eluttag draget till badrumet i lägenheten men ingen kommer trotts att de lovat gång på gång.
Att få en elektriker att koma hem till en privatperson och hjälpa till med småsaker tycks ju vara omöjligt så det får väl bli att göra sådant här själv. Har ringt och tjatat på fem olika elfirmor i 1,5års tid för att få ett eluttag draget till badrumet i lägenheten men ingen kommer trotts att de lovat gång på gång.
Du skall använda en 2.5 kvcm gummikabel! Sedan finns det kopplingsschema baktill på spisen om du vill ha 2-fas eller 3-fas etc. var noga med att ta bort metallbläckena som används som byglar vid 2-fas kopplingen , tar du inte bort dom så blir det kortslutning!
Jag kände mig osäker, främst på hur jag skulle koppla i kontakten till vägguttaget så det blir att jaga elektriker. Detta borde ju en van elektriker lösa snabbt. Kommer ju behöva hjälp med fläkten också sen när nu den kan tänkas komma.
Anslutningsledningen räcker med 1,5mm2roswall skrev:
Jag köpte 5G2,5 kabel. Stickproppen är sådan där med fyra stift och ett brett i mitten. 3 polig eller vad kallas det.