Såg att Clas Ohlsson har en energimätare för kontaktuttag. Någon med erfarenhet av den?
Sen en liten teknisk fråga... Jag har ett luftvärmeaggregat i mitt luftvärmda hus där effektuppgiften säger 6 kW på batteriet. Själva el anslutningen verkar vara stickkontakt??? Det sitter ett, typ lampettuttag, i taket intill aggregatet i tvättstugan? Kabeln ser ut att vara lite grövre (typ 5 x 2,5 eller nåt?). I centralen har jag en säkringsgrupp om 3 säkringar a´ 10 A?
Jag får inte detta att riktigt gå ihop? Någon annan som tror sig veta?
Sen en liten teknisk fråga... Jag har ett luftvärmeaggregat i mitt luftvärmda hus där effektuppgiften säger 6 kW på batteriet. Själva el anslutningen verkar vara stickkontakt??? Det sitter ett, typ lampettuttag, i taket intill aggregatet i tvättstugan? Kabeln ser ut att vara lite grövre (typ 5 x 2,5 eller nåt?). I centralen har jag en säkringsgrupp om 3 säkringar a´ 10 A?
Det är nog ett perilexuttag du har där. Det går alldeles utmärkt att ta ut 6 kW elvärme på 3 st 10A säkringarSteff skrev:Sen en liten teknisk fråga... Jag har ett luftvärmeaggregat i mitt luftvärmda hus där effektuppgiften säger 6 kW på batteriet. Själva el anslutningen verkar vara stickkontakt??? Det sitter ett, typ lampettuttag, i taket intill aggregatet i tvättstugan? Kabeln ser ut att vara lite grövre (typ 5 x 2,5 eller nåt?). I centralen har jag en säkringsgrupp om 3 säkringar a´ 10 A?
P= I*U* 1,73*cos
P= 10*400*1,73*1 = 6920W
Går det ihop nu eller har jag missat nåt?
Ett enklare sätt att räkna är P = U*I*3 = 230*10*3 = 6900Watt.gnistjagare skrev:
Maxeffekten är ju densamma om man kopplar in tre värmeelement mellan faserna, som om man kopplar in tre värmeelement mellan faserna och nolla.
Då frågan börjar med classes mätare som säkert bara finns för vanliga uttag så tror jag inte att det sitter ett perilex (vilket jag inte heller har sett någon annan stans än bakom spisar).
Då funderar jag på om det inte är så att efekten som anges är den effekt som denna max kan avge. För är få ihop detta krävs ju att aggregatet är typ en värmepump och med ett cop värde på 3 borde det gå att få ut 6KW ur 10 A. Eller är jag ute och cycklar nu när gammla året rör sig mot sitt slut?
Då funderar jag på om det inte är så att efekten som anges är den effekt som denna max kan avge. För är få ihop detta krävs ju att aggregatet är typ en värmepump och med ett cop värde på 3 borde det gå att få ut 6KW ur 10 A. Eller är jag ute och cycklar nu när gammla året rör sig mot sitt slut?
Först måste jag bara klaga på alla dessa "kontakter", lite svårt att förstå när allt verkar vara en kontakt, kontaktuttag gissar jag är ett vägguttag?
Clas Ohlsson energimätare för vägguttag fugerar bra så länge det är en något så när Resistiv belastning.
Sedan vad ett lampettuttag är för någonting, har jag ingen aning. Men när du säger att luftvärmeaggregat är anslutet med en stickpropp så är det mest troligt att det är ett CEE-Don, 16A. Vilket är helt okej att avsäkra med 3st 10A säkringar.
Clas Ohlsson energimätare för vägguttag fugerar bra så länge det är en något så när Resistiv belastning.
Sedan vad ett lampettuttag är för någonting, har jag ingen aning. Men när du säger att luftvärmeaggregat är anslutet med en stickpropp så är det mest troligt att det är ett CEE-Don, 16A. Vilket är helt okej att avsäkra med 3st 10A säkringar.
Jag börjar också tro det är en värmepump. Vem har ett värmebatteri med en fläkt på 6kW? Dagens värmepumpar brukar ha ett cop på runt 4 tror jag.Snuttjulle skrev:Då frågan börjar med classes mätare som säkert bara finns för vanliga uttag så tror jag inte att det sitter ett perilex (vilket jag inte heller har sett någon annan stans än bakom spisar).
Vad har detta med cop värdet på en värmepump att göra, cop är ju verkningsgraden på pumpen. En pump ger ju vad den ger så att säga. En luft/luft med värmeslinga har ett cop på 4 . Panasonic, Fujitsu, Daikin mfl.mats_o skrev:
För att komplettera samlingen bilder på olika uttag: Detta är en perilexkontakt.

Populär kontakt för spisar, tvättmaskiner och torktumlare. Eller snarare, den var populär tills dessa maskiner började säljas enbart i enfasutförande.

Populär kontakt för spisar, tvättmaskiner och torktumlare. Eller snarare, den var populär tills dessa maskiner började säljas enbart i enfasutförande.
Och verkningsgraden på pumpen är kraftigt variabel med temperaturen hos värmebärarna både på in och utslingan.gnistjagare skrev:
Finns en hel del tester gjorda på detta av bland annat statens provningsanstalt. Tillverkarna redovisar oftast sina värden vid plus 7-8 grader medan det intresanta naturligtvis är vid -7-8 grader och då blir siffrorna betydligt lägre
Det var väl mer det där med golvvärmen som jag motsatte mig. Det påverkar ju inte pumpens verkningsgrad. Att det sedan beror vilken temp kondensorn får är jag helt med dig på.
Sen vet jag inte om -7-8 grader är så intressant då det är ytterst få dagar per år temperaturen är så låg. Medeltempen nu i vinter har väl aldrig varit bättre för att åstadkomma ett högt cop
Sen vet jag inte om -7-8 grader är så intressant då det är ytterst få dagar per år temperaturen är så låg. Medeltempen nu i vinter har väl aldrig varit bättre för att åstadkomma ett högt cop
Direkt, mja
Indirekt, definitivt.
Iom att det gäller att ha ett så låg temp ut från värmepumpen som möjligt för att få hög verkningsgrad så är det väldigt bra med ett värmesystem som jobbar med mycket yta och lite temp och det råkar ju vara precis golvvärme det.
Just det här med låg temp ut i värmeslingan är ju tvärtemot gamla oljeanläggningar så det är många som har gått på minan att det bara är att byta panna mot pump och tro att man har en bra lösning.
Pluggade in mig en hel del på det här när jag tittade på att bygga om det här huset men än så länge är det lönsammare med direktel. Investeringen tar 20 år plus att tjäna igen för nuvarande
Indirekt, definitivt.
Iom att det gäller att ha ett så låg temp ut från värmepumpen som möjligt för att få hög verkningsgrad så är det väldigt bra med ett värmesystem som jobbar med mycket yta och lite temp och det råkar ju vara precis golvvärme det.
Just det här med låg temp ut i värmeslingan är ju tvärtemot gamla oljeanläggningar så det är många som har gått på minan att det bara är att byta panna mot pump och tro att man har en bra lösning.
Pluggade in mig en hel del på det här när jag tittade på att bygga om det här huset men än så länge är det lönsammare med direktel. Investeringen tar 20 år plus att tjäna igen för nuvarande
Liknande trådar
-
Energimätare för samtliga grupper i elcentralen (induviduellt).
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Energimätare för många grupper?
Villalarm & Hemautomation -
Energimätaren visar inte momentan elförbrukning
El -
Energimätare för att mäta energiförbrukningen till VVM S325 + S2125-12 FAS
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Förslag på energimätare för delat uttag?
El