Skriv svar Nytt ämne
  1. 2007-01-16 15:48
    Svara | #1

Senior medlem Medlem: mar 2005
    624 inlägg
    Gillad 6 gånger
    11 bilder

Inverter och cirkulationspump

Har funderingar på att skaffa en inverter för att driva cirkulationspumpen. Jag antar att vanlig fyrkantvåg funkar för att köra pumpen, men mår den bra av det? Eller är det värt att lägga några kronor till och få en inverter som ger sinusvåg istället?

En annan fundering som jag inte kollat ännu, är det OK att montera en kabel med stickpropp på cirk.pumpen som sedan enkelt antingen sätts i ett vanligt vägguttag alternativt i invertern? Om detta är en OK lösning hur funkar det med jord? Uttaget på invertern är jordat, men har ingen egen jordning. Antar iofs att den ger ifrån sig så låg effekt att jord kanske inte behövs?

Tänker jag rätt eller är jag snett ute?

Tompa

2. 2007-01-16 19:45
    Svara | #2

Faidross avatar
    Senior medlem Medlem: jan 2006
    1 499 inlägg

44 bilder

Re: Inverter och cirkulationspump

Tompa01 skrev
    Eller är det värt att lägga några kronor till och få en inverter som ger sinusvåg istället?
    Även Biltemas billigaste växelriktare ger något som kallas "modifierad sinusvåg".

http://www.biltema.se/products/produ...?iItemId=91953

3. 2007-01-16 20:58
    Svara | #3

Re: Inverter och cirkulationspump

Det som gäller vid inkoppling av apparater är att följa tillverkarens anvisningar, så jag skulle tro att pumpen ska vara fast ansluten. Men om du väljer att frångå bestämmelserna och koppla pumpen på stickpropp så bör den vara jordad och uttaget som du normalt använder ska naturligtvis vara jordat.
    Då invertern inte är (eller inte ska vara) ansluten till systemjorden behöver/ska uttaget inte jordas

Utvalda inspirationsbilder Gå till forum El · Tillbaka till första inlägget

Liknande ämnen

1. hur demontera IVT Nordic Inverter?
    av Ola78 i forum Värmepumpar
  2. Inverter pricip?
    av BosseA i forum Värmepumpar
  3. Sanyo Inverter CO2 Eco
    av StarGate i forum Värme allmänt
  4. Inverter
    av poiu i forum Värme allmänt
  5. CITCOP INVERTER RA0929
    av imtkjlu i forum Värme allmänt