4 037 läst · 3 svar
4k läst
3 svar
Downlight under betongtak
Hej !
Jag skall sätta downlight's (35 W, 12V) under ett betongtak i källaren.
Vill pga. takhöjden regla ner så lite som möjligt.
Själva spottarna är ju inte djupare än ca 5-6 cm, så idealet skulle vara att bara regla ner motsvarande.
Kan man minska minsta inbyggnadsdjup (vanligen ca 10 cm) för spottarna på grund av att betongtaket som sitter bakom spottarna ju inte är särskilt brännbart ?
MVH,
/Erland
Jag skall sätta downlight's (35 W, 12V) under ett betongtak i källaren.
Vill pga. takhöjden regla ner så lite som möjligt.
Själva spottarna är ju inte djupare än ca 5-6 cm, så idealet skulle vara att bara regla ner motsvarande.
Kan man minska minsta inbyggnadsdjup (vanligen ca 10 cm) för spottarna på grund av att betongtaket som sitter bakom spottarna ju inte är särskilt brännbart ?
MVH,
/Erland
Hej igen !
Då ingen svarat än, får jag väl göra det själv... [smiley=wink.gif]
Efter att ha pratat med en belysningsfirma, har jag fått klart för mig att jag kan minska inbyggnadsdjupet då jag inte har något brännbart ovanför lampan.
Jag borde dock använda lampor med aluminium-reflektor så att en del av värmen får passera nedåt !
Enligt honom räckte det att jag sänkte taket bara så mycket så att spoten fysiskt fick plats. Något fritt utrymme "ovanför" spoten behövdes inte, bara jag lämnade oisolerat åt sidorna så att värmen kunde sprida sig.
Om någon har ytterligare synpunkter emottages dessa dock tacksamt !
MVH,
/Erland
Då ingen svarat än, får jag väl göra det själv... [smiley=wink.gif]
Efter att ha pratat med en belysningsfirma, har jag fått klart för mig att jag kan minska inbyggnadsdjupet då jag inte har något brännbart ovanför lampan.
Jag borde dock använda lampor med aluminium-reflektor så att en del av värmen får passera nedåt !
Enligt honom räckte det att jag sänkte taket bara så mycket så att spoten fysiskt fick plats. Något fritt utrymme "ovanför" spoten behövdes inte, bara jag lämnade oisolerat åt sidorna så att värmen kunde sprida sig.
Om någon har ytterligare synpunkter emottages dessa dock tacksamt !
MVH,
/Erland
Hej
Helt rätt! Jag har själv byggt ned mitt tak med totalt 4cm!
Som sagt det beror på vilken spott du väljer! så fråga innan du köper och köp inte på t.ex Biltema!!!
Ha d Johan
Helt rätt! Jag har själv byggt ned mitt tak med totalt 4cm!
Som sagt det beror på vilken spott du väljer! så fråga innan du köper och köp inte på t.ex Biltema!!!
Ha d Johan
Liknande trådar
-
Downlight spot i befintligt undertak.
Belysning -
Byt ut gamla downlights under köksskåp
Kök -
Söker metod för tätning av Betongtak till garage under jord
Byggmaterial & Byggteknik -
Fasadtegel och betongtakpannor som fyllnadsmaterial under grund?
Grund & Markarbeten -
Underarbete betongtak
Färg, Måla & Tapetsera