2 415 läst · 11 svar
2k läst
11 svar
Lurad av elleverantör!! Vad göra?
Jag har tingat en tomt, en vildvuxen tomt ute på landet. Har närmaste "elgranne" ca 100 meter från den plats där jag tänkt att bygga mitt hus. Nu är det så att nätet är så pass svagt att de säger att jag inte kan koppla på mig på den platsen till en vanlig anslutningsavgift, 17000:-. Denna "soppa" är nu 8 månader gammal, första besked var tt det skulle gå, men att jag bara skulle kunna få 20 ampere(vet igentligen inte hur mkt/lite detta är men att det skulle räcka!). Kanon sade jag, och började projektera, ända till att min elleverantör ringde och frågade vad jag skulle ha för värmekälla, och då jag sa bergvärme så sade han stopp, det går inte för att när en pump startar så blir det en sådn topp att det inte skulle kunna gå! Då fick jag tips om en pump som mjukstartar, en varmitech, men efter hört mig för om detta så gick inte det heller! Sedan fick jag besked om att de skulle göra ngt¨åt al el i området men vart,hur,när kunde de ABSOLUT inte säga! Jag fick dock ett löfte, innan jul skulle jag kunna veta när,om och vad det då skulle kosta mig när de byggt om. Nu har jag fört disskussioner i 1 månad, och får inga nya svar. De kan fortfarande inte veta någonting, mer än att nån gång ska de göra något! Kan bli om 3 månader, halvår eller 3 år...Föresten, e tt besked har jag fått, de kan dra en ny ledning, ca 7-800 mtr till stationen, och mata el därifrån. Då får jag stå för kotnaden ca 120 000:-...
Vad ska jag göra? Jag vill ju igång! Får de agera såhär? Finns det nårra "knappar" jag kan trycka på? Fan, börjar bli galen, att kriga mot ett stort kommunägt bolag, där ALLA är SÅÅÅÅÅ strssade att de inte hiiner ta nårra beslut, det är ju omöjligt! Åhhh, vad trött jag blir... :'( :'( :'(
Vad ska jag göra? Jag vill ju igång! Får de agera såhär? Finns det nårra "knappar" jag kan trycka på? Fan, börjar bli galen, att kriga mot ett stort kommunägt bolag, där ALLA är SÅÅÅÅÅ strssade att de inte hiiner ta nårra beslut, det är ju omöjligt! Åhhh, vad trött jag blir... :'( :'( :'(
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
En variant är ju att du väljer något annat än bergvärme tillfälligt, men som du kan acceptera i några år i värsta fall. Ved, olja?
Var ju en variant jag med föreslog, men nu räcker det inte ens till detta... Alltså ändrat sin story litegrann! >
n sak till jag lömde nämna var att en annan granne, ca 150 mtr från mitt hus, samma matning som jag, borrade för bergvärme fö ca en månad sedan, och fick detta godkänt då det ju krävdes bygglov... Märkligt? :'( :'(
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Bygglovet tar nog inte så mycket hänsyn till eltillgången. Det kan ju vara så att elbolaget just upptäckte hans tilltag, så det är därför det inte räcker åt dig. Så länge inte grannen begär utökad huvudsäkring så tror jag inte att bolaget kan stoppa hans värmelösning. Däremot tror jag att de om de beviljar en viss huvudsäkring kan ställa krav i stil med att den inte får användas för uppvärmning.
Någonstans går ju naturligtvis gränsen för hur mycket el som nätet klarar av att transportera med nuvarande utrustning och dimensionering. För vem som än handlar på "fel sida" om gränsen är det ju inte roligt. Men självfallet har du ju all rätt att kräva att nätleverantören ger dig besked om vad som gäller. Kräv skriftlig information, så får de svårare att backa senare.
Kanske kan energimyndigheten vara pådrivande om nätleverantören är väldigt svårhanterad. Exempelvis en kopia på ett brev till myndigheten kan nog få dem att få "tummen ur.."
Att den andra grannen fick sätta in bergvärme kan ju bero på att de redan tidigare hade en högre avsäkring av annan orsak.
Jag skulle också överväga annat uppvärmningssätt om det är där problemet sitter.
Kanske kan energimyndigheten vara pådrivande om nätleverantören är väldigt svårhanterad. Exempelvis en kopia på ett brev till myndigheten kan nog få dem att få "tummen ur.."
Att den andra grannen fick sätta in bergvärme kan ju bero på att de redan tidigare hade en högre avsäkring av annan orsak.
Jag skulle också överväga annat uppvärmningssätt om det är där problemet sitter.

Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Du skulle nog kolla vad de skriver i denna tråden: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=794.0
Jag har inte bergvärme, men elvärme och jag har haft 16A huvudäkring i åratal.
Jag skulle nog börja med att få dit ett elskåp med 20A säkringar i, och sedan köra vidare... Har du väl fått 20A säkringrar är det väl elbolaget som får se till att det levereras, men du kanske skulle se till att skaffa en effektvakt.
Jag har inte bergvärme, men elvärme och jag har haft 16A huvudäkring i åratal.
Jag skulle nog börja med att få dit ett elskåp med 20A säkringar i, och sedan köra vidare... Har du väl fått 20A säkringrar är det väl elbolaget som får se till att det levereras, men du kanske skulle se till att skaffa en effektvakt.

Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Jag ser två olika problme som har med varandra att göra, dels vad skulle du behövt för säkring minst om du skulle byggt samma hus i en stad? Skulle du då behövt mer än 20A, så lär det ju inte funka på din tomt heller....
Nästa fall, om du klarat dig med 20A i stan, så räcker det ju med 20A i ditt säkringsskåp på landet, under förutsättning att de kan leverera den ström säkringen släpper igenom, proppsäkringar släpper igenom mer än automatsäkringar, de kan gå med kontinuerlig överlast i timmar och kan mycket kortvarigt släppa igenom ganska stora strömmar. Finns inte desssa större strömmar i din leverantörs nät så kan det ju bli problem, om det då är ditt problem eller din elleverantörs vet jag inte...
Kan en nätägare verkligen lägga sig i hur du använder din el? Du betalar ju en avgift för 20A då kan de ju inte gärna säga stopp vid en lägre siffra?
en mjukstart funkar ju så att den begränsar strömmen i startögonblicket, och en effektvakt kan göra så att extra elvärme inte går igång då för mycket av effekten redan används tex tvätt, spis, bergvärme...
leverantörerna av tex bergvärmen kan ju skriva att tex 25A behövs, men i verkligheten kan mindre behövas, där har du nytta av andra med samma pump du tänkt skaffa, vad kör de med för säkring och hur stor effekt har de på elpatronen?
Kan du annars tex ha tjockare isolering i huset så du kan ha en pump som drar mindre alt, kräver mindre elpatron?
Jag är ingen expert på detta men kan du få 20A levererat borde du kunna klara dig, men du kan nog inte köra alla dina elapparater samtidigt, värme, spis, kaffebryggare och tvättmaskin osv.
Nästa fall, om du klarat dig med 20A i stan, så räcker det ju med 20A i ditt säkringsskåp på landet, under förutsättning att de kan leverera den ström säkringen släpper igenom, proppsäkringar släpper igenom mer än automatsäkringar, de kan gå med kontinuerlig överlast i timmar och kan mycket kortvarigt släppa igenom ganska stora strömmar. Finns inte desssa större strömmar i din leverantörs nät så kan det ju bli problem, om det då är ditt problem eller din elleverantörs vet jag inte...
Kan en nätägare verkligen lägga sig i hur du använder din el? Du betalar ju en avgift för 20A då kan de ju inte gärna säga stopp vid en lägre siffra?
en mjukstart funkar ju så att den begränsar strömmen i startögonblicket, och en effektvakt kan göra så att extra elvärme inte går igång då för mycket av effekten redan används tex tvätt, spis, bergvärme...
leverantörerna av tex bergvärmen kan ju skriva att tex 25A behövs, men i verkligheten kan mindre behövas, där har du nytta av andra med samma pump du tänkt skaffa, vad kör de med för säkring och hur stor effekt har de på elpatronen?
Kan du annars tex ha tjockare isolering i huset så du kan ha en pump som drar mindre alt, kräver mindre elpatron?
Jag är ingen expert på detta men kan du få 20A levererat borde du kunna klara dig, men du kan nog inte köra alla dina elapparater samtidigt, värme, spis, kaffebryggare och tvättmaskin osv.
Nätägaren är ju den som till syvende och sist drar fram kabeln..Fastighetsägaren har möjligen rätt att påperka 20, 25, 30 A eller annat för huvudsäkribgarna.Snailman skrev:
Bor du långt från närmaste stolpe så innebär det ju kostnader att dra kabel till ditt hus.Vem hade du tänkt skulle betala detta? Skattebetalarna, (dvs oss alla), eller....?
Själva betalade vi 50' till vårt elverk för anslutning - och då grävde vi o la ner kabel själva på tomten.
Naturligtivs är det mkt bättre för dig och miljön om du kan ha en ej elberoende uppvärmning. Förhoppningsvis innebär det att du kan ha en lägre huvudsäkring o därmed kunna utnyttja befintliga ledningar.
I ett sånt här fall handlar det inte om vilken strömstyrka som kan levereras, utan om vilket spänningsfall som kan accepteras.
Det verkar som att det kommer att bli så långt från transformatorstationen till ditt hus, att elbolaget befarar att spänningsfallet blir för högt. De har krav på att leverera en viss spänningsgodhet, och om du ligger på gränsen kan det hända ömse fenomen. Varje gång din värmepump startar kan det blinka till i ditt hus, kanske t.o.m. i grannens hus. Varje gång grannens pump startar kanske det blinkar till i ditt hus.
Skulle det vara så blir man ganska less till slut.
Just argumentet mot värmepumpen tycker jag låter konstigt. Du kunde ju lika gärna elda med ved, men då ha en vedkap och -klyv, eller nån annan stor motor.
Dom tänkte sig nog inte för när dom sa detta.
Gränsvärdena på spänning är -10% till +6% dvs 207-244V. MEN, kommer man ner mot 215V märks blinkningarna mycket mer, OCH...modern elektronik (datorer, DVD-spelare, TV-apparater) gillar inte alls låga spänningsnivåer, vilket elbolaget är medvetna om, och det är därför de skruvar på sig.
Du får nog fortsätta bråka på att dom skall tidigarelägga investeringen/förstärkningen.
Det verkar som att det kommer att bli så långt från transformatorstationen till ditt hus, att elbolaget befarar att spänningsfallet blir för högt. De har krav på att leverera en viss spänningsgodhet, och om du ligger på gränsen kan det hända ömse fenomen. Varje gång din värmepump startar kan det blinka till i ditt hus, kanske t.o.m. i grannens hus. Varje gång grannens pump startar kanske det blinkar till i ditt hus.
Skulle det vara så blir man ganska less till slut.
Just argumentet mot värmepumpen tycker jag låter konstigt. Du kunde ju lika gärna elda med ved, men då ha en vedkap och -klyv, eller nån annan stor motor.
Dom tänkte sig nog inte för när dom sa detta.
Gränsvärdena på spänning är -10% till +6% dvs 207-244V. MEN, kommer man ner mot 215V märks blinkningarna mycket mer, OCH...modern elektronik (datorer, DVD-spelare, TV-apparater) gillar inte alls låga spänningsnivåer, vilket elbolaget är medvetna om, och det är därför de skruvar på sig.
Du får nog fortsätta bråka på att dom skall tidigarelägga investeringen/förstärkningen.

Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Som jag ser det har ju nätbolaget lovat dig 20A och om du klarar dig på 20A, och nätbolaget står för sitt löfte till dig, så kan du ju bygga, om det sedan blir problem med spänningsfall och sådant, borde det ju bli det hos dina grannar oxå, om de bor nära dig. Då får ni väl gemensamt klaga hos nätbolaget, har nätbolaget felbedömt saken och inte kan leverera fullgod kvalitet till dig, så får ju nätbolaget fixa det på sin bekostnad. (och elbolagen tar ju ut krafiga överpriser för tillfället, så jag tycker inte synd om dem, om de nu skulle göra nån enstaka liten förlustaffär)
Liknande trådar
-
Blivit lurad? Köpt fastighet med allmän platsmark
Juridik -
Lurad av Fiskarhedenvillans Generalentreprenad
Hustillverkare -
Grundlurad av Amazon.se
Övrigt husrelaterat -
Manuell avfrostning - kan man leva med det? Känner mig lurad
Vitvaror -
Skarvad fiberkabel - lurade?
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G