1 416 läst · 8 svar
1k läst
8 svar
Plastkapsling + Stål tätning = Sant?
Förlåt en gammal installatör MEN.
Jag fick en besiktnings anmärkning för 30 år sedan undra vad som gäller nu.
Som rubriken visar så är min undran om kombinationen plast kapsling (A-brytare) och stål tätning (utan drag avl.)tillåtet, det hör till saken att det också var gummikabel som anslutningskabel till diskmaskinen!!
Alltså blev min rekommendation till tandläkaren att kontakta elektrikern: Att byta till plasttätning med dragavlastning. Rätt eller fel.

Jag fick en besiktnings anmärkning för 30 år sedan undra vad som gäller nu.
Som rubriken visar så är min undran om kombinationen plast kapsling (A-brytare) och stål tätning (utan drag avl.)tillåtet, det hör till saken att det också var gummikabel som anslutningskabel till diskmaskinen!!
Alltså blev min rekommendation till tandläkaren att kontakta elektrikern: Att byta till plasttätning med dragavlastning. Rätt eller fel.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 785 inlägg
Ja så är det eller så får du ordna med skyddsjordning av metalltätningen.....
Protte
Protte
Ja .. Åtminstone när en anslutningskabel i gummi lämnar förskruvningen är det olämpligt med en ojordad metallförskruvning. Man behöver beakta anslutningskablar normalt skall dragavlastas och att skaderisken på anslutningskablar ofta är betydligt större än på fast förlagda ledningar.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Finns det någon regel att hänvisa till? Ett metallstycke behöver inte skyddsjordas bara för att det ligger en mantlad kabel mot det.
Kan det istället handla om att bryta det isolerande höljet till dosan? Det finns det i alla fall regler mot, fast under rubriken dubbelisolering. Metallförskruvningen får inte komma i kontakt med enkelisolerade ledare i dosan.
Kan det istället handla om att bryta det isolerande höljet till dosan? Det finns det i alla fall regler mot, fast under rubriken dubbelisolering. Metallförskruvningen får inte komma i kontakt med enkelisolerade ledare i dosan.
Jag håller med om att man inte får ha metalltätningar till plastdosor, men det är minst 20 år sedan jag under någon föreskriftskurs fick den "informationen. Tyvärr är det mycket svårt att minnas var det stod skrivet ( som det är med otaliga saker som man fått lära sig genom åren) då det som är intressant är vad man får/ska göra och inte vart man kan hitta skrivningen.
Tänker så här att: Ståltätningen blir en (utsatt) del av att vara monterad på en plast kapslingen, således skall den jordas.
Tack "elmont" för ditt svar hade samma problem att minnas var men inte hur, numera så letar jag fel på andras installationer som ett suregat till det förra livet. suck.
Tack "elmont" för ditt svar hade samma problem att minnas var men inte hur, numera så letar jag fel på andras installationer som ett suregat till det förra livet. suck.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Utgångspunkten är den skyddsåtgärd som används i dosan. Är interna ledande delar skyddsjordade så bör även förskruvningen skyddsjordas. Om däremot dubbel isolering tillämpas då får förskruvningar i metall inte användas över huvud taget. Dagens regler 412.2.2 styr detta.