Byggahus.se
Har några kablar till den gamla spegelbelysningen i mitt nyrenoverade badrum som jag skulle vilja koppla till ny beslysning. Jag har haft hem firma som flytspacklat fall och lagt golv- och väggmatta, resten har jag gjort själv. Passade på att fråga elektriker som var ute och installerade nytt uttag i köket om inkoppling av ny badrumslampa till spegeln, han sa då att det inte var våtrumssäkert att installera kopplingsdosa till lampan i badrummet. För att lösa problemet skulle man behöva gå in genom väggen i rummet bakom och sätta kopplingsdosan i det rummet istället. Verkar väldigt krångligt. Någon som har en idé om det finns något enklare sätt att lösa problemet?

Han har gamla regler i huvudet. Numera är det tillåtet under förutsättning att en JFB skyddar hela badrummet.

Han kanske var osäker kring regelverket kring våtrum och tätskikt.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Han har gamla regler i huvudet. Numera är det tillåtet under förutsättning att en JFB skyddar hela badrummet.
Vad var förklaringen till dom gamla reglerna? Det är ju betydligt farligare med lampor, tvättmaskiner, strömbrytare i badrummet. " Svensson " byter glödlampa och missar packningen eller tappar en skruv till glaskåpan.

Kopplingsdosan kan vara ip 55 och väl avpassad för en tuff och fuktig miljö och öppnas inte av " svensson"

Var det verkligen förbjudet tidigare med ex. en IP65 dosa? Jag trodde att det som var förbjudet var inbyggda kopplingsdosor. Eftersom det inte fanns (finns?) doslock med hög IP klassning.

Har inte grävt bakåt i detta, men härstammar troligen från 80-talet eller ännu äldre.

hempularen skrev:
Var det verkligen förbjudet tidigare med ex. en IP65 dosa? Jag trodde att det som var förbjudet var inbyggda kopplingsdosor. Eftersom det inte fanns (finns?) doslock med hög IP klassning.
Det var inte förbjudet och det krävdes inte heller så hög kapslingsklass, det enda som var otillåtet var som ofta nämnts uttag och användning av kulo. Vid infälld installation vändes ofta dosor ut från utrymmet och skälet var att motsvarande "droppskyddat" IP21 krävdes. Ett annat undantag var vanliga brytare för belysning vid märkström 10 A och front av isolermaterial kunde de sättas på lämplig plats invändigt oavsett IP.

Det var tidigare (än 80 talet) inte tillåtet att ha kopplingsdosor i våtutrymmen eller att koppla i takdosor i dessa utrymmen och då satte man oftast en dosa på "andra sidan väggen eller kopplade belysningen i en takdosa i angränsande rum. Men runt 80 någon gång blev det tillåtet vilket ledde till "upprörda" diskussioner mellan yrkesmän och mellan konsulter/besiktningsmän och yrkesmän. Det var i samma skede som det blev tillåtet att koppla bakom uttag och brytare.
Det är i alla fall en gammal rävs minnesbild av en svunnen tid.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Jag brukar iaf normalt sett aldrig köra Takdosor i Badrum mm.
Dock så de få kopplingsdosor man sätter brukar ju vara för spottar mm och de vänder jag alltid ut i hallen. Brukar bli smidigare för plattsättaren och sen så ser det "profsigare" ut än att man har massa vita doslock i badrummet.

Men man får idag göra det men många lever på det gamla att man bara gör rörutsläpp till lampor och sätter apparatdosor till brytare och evt vägguttag.

• Gilla
Soy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.