Byggahus.se
Hej
Har en liten fråga
Vi skall installera en bergvärme pump och funderar nu på hur grov kabel jag måste dra, Har nu dragit 2,5mm2 förlaggda i rör. Då klarar det ju 16A men ev skulle vi ju vilja ha en större elpatron som skulle kräva 20A måste jag då dra om kabelb så det blir 4mm2 i stället

Mvh Calle

Hur stort hus har du?

Hur stort hus kvm och antal våningar?
Vilken värmepump funderar du på?
Var bor du? Vilken är DUT, dimensionerande utetemperatur?
Vad har du för energiåtgång idag?
Hur bra är huset isolerat?

4 mm2 är en ganska udda dimension. Om du skall dra över 2,5 mm2 , då kan man lika gärna dra 5 g 6 mm2.

Det ska nog vara stor vp eller riktigt underdimensionerad vp om du behöver 20 amp till enbart den inkl elpatron.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
tommib
IVT kräver (eller krävde när vi tittade på det fö 1,5år sedan) 20A. Det var en av faktorerna som gjorde att vi valde bort dem. Kommer inte ihåg vilken modell det var dock.

Jag kör med 16 amp huvud säkring och det funkar hyffsat men använder aldrig elpatron och vp har effekt vakt om jag skulle använda den. Har för mig att kompressorn drar max 4 ampere så det finns en del kvar till elpatron med 16 ampere.

Hej
Huset är byggt 37 ingen isolering dvs som det byggdes då.
Totalyta 150m2 ink utbyggnad som är isolerat
pumpen är en ivt greenline på 8,8 kw. och kräver 16A för elkasett på 3kw
Men skule ju nästan vilja he en elkasett på 6kw å då krävs 20A skring enligt spec.
Vill ju ha en liten säkerhet om det skule bli nått strul med bergvärmen.
Eller vad säger ni ?
Mvh Calle och gott nytt år

20A. Har själv 16A på 6kW, inga problem bara att se till att faserna är jämnt belastade när den körs om verkligen de 6kW. Inte kör diskmaskin, tvättmaskin mm samtidigt och det är 20 grader kallt ute

Kompressorn drar ca 2 A per fas (= ca 8 kW värmeeffekt) och 6 kW (elpatron) ca 9 A, sitter det en mjukstart är det inga problem och även utan mjukstart borde det inte vara några bekymmer då kompressorn normalt startar innan nått tillskott är aktivt. Men då får man vara snål med andra tunga laster.

• Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Har ingen mjukstart på min, har som sagt aldrig varit problem så länge man inte kör en massa andra tunga förbrukare samtidigt. Man får tänks till lite. Å andra sidan går knappt min el patron in överhuvudtaget.

Man kan ju dra ett extra rör så kan man ju dra i 2,5mm2 kablar i det om det skulle behövas i framtiden.

Var det inte det som var draget?

calle336 skrev:
Man kan ju dra ett extra rör så kan man ju dra i 2,5mm2 kablar i det om det skulle behövas i framtiden.
Nu ger jag två svar beroende på hur du egentligen menar.

Om du menar att det idag är draget 1,5 mm2 till pumpen så behöver det i såfall bytas till 2,5mm2 oavsett.

Om du menar att du skulle dra en till slang med 2,5mm2 utöver matningen du redan har för att koppla parallella matningar som avsäkras på 20A så får du absolut inte göra så. Antingen är det 5G2,5 eller 5G6 som gäller som matning.

Däremot så skulle du kunna dra en till slang från pumpen till elcentralen alt.fasadmätarskåpet för att kunna utnyttja om du vill använda effektvakten som är inbyggd i värmepumpen. Om inte nu, så i framtiden kanske.

//Patrik

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Ja det är redan draget 2,5mm2 tänkte om man skulle paralellkoppla men vissste inte om man fick göra så så struntade i det. Å nu fick jag ju svaret att man inte får de så då blev det ju rätt :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.