Byggahus.se
HAr skaffat en ny spis. Och den skall installeras. Nu är den kopplad som 3-fas men skall kopplas till 2.
På bilden är medföljande sladd.
NY.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppnade den gamla för nyfikenhetens skull.

Gammla.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förstår inte den kopplingen riktigt. PÅ denna är det elektrikerns sladd som han använde när han hjälpte mig koppla in den för en massa år sedan. Nån som har lust att förklara nedre kopplingen?

Lite svårt att se men den g:a ser ut att vara kopplad för tvåfas OM det är en bygling som går mellan 4 o 5.

Ingen bygling mellan 4-5.

Fel av mig, det är en bygling gjord av tråd och den var så lång så jag trodde att allt kom från kabeln. Den gråa som är på 4-5 är en bygling.

Redigerat:
Då är frågan vart ledningarna går, jag ser 4 st samt "jord och nolla" (tot 6) normalt är det totalt 5 dvs jod, nolla och 3 andra trådar.

Tror du missade mitt svar om att byglingen fanns. Men på den översta tas den svarta(L1) bort? Och bara en fas kvar?

Spisarna ska kopplas exakt lika på den nya måste du flytta lite "byglingsbleck".

Översta bilden, 3 faser+jord=nya spisen
Undre bilden 2 faser+jord=gamla spisen
Och byglingarna flyttas enligt bilderna.
Varför inte koppla 3-fas, antar du nallat en i dosan till något?

Du ska koppla efter det vänstra schemat på den övre bilden, din gamla spis är kopplad lika om du ser efter.

Fotografen skrev:
Du ska koppla efter det vänstra schemat på den övre bilden, din gamla spis är kopplad lika om du ser efter.
Ta bort blecket mellan 3-4.
Bygla mellan 2-3.
Bygla mellan 4-5.
Koppla jord enligt bild.
Koppla fas 1 på 1-2-3.
Koppla fas 2 på 4-5.

Jo men blir konfunderad med den blå, blå brukar ju vara nolla.

Vad jag menar är att L3 på bilderna är nolla? och borde ha annan benämning.

Blå är ofta nolla men kan vara allt från fas till klädstreck. I detta fall används den inte, inkopplingen kräver fas+fas+jord och då blir den blå överflödig. Ta toppklämman från den gamla spisen och sätt på den blå i den nya, på samma sätt. Gör lika i dosan på väggen, koppla inte in den någonstans.

(Blå är ofta fas i anlsutningskablar till apparater som inte vill ha nolla, det finns inga fyrledade kablar utan blå.)

Jaha, är det färgen du bekymrar dig om..
Ska du koppla i dosa blir den ju vad du kopplar den till.
Är det stickpropp kan du summra eller öppna och koppla hur det är kopplat.
Men den lär vara fas i detta fallet, så glöm inte isolera den ordentligt.

dasilva skrev:
Vad jag menar är att L3 på bilderna är nolla? och borde ha annan benämning.
Nej, blå är L3 i den kopplingen.
(Min egen spis matas fö av tre svarta faser och en vit jord, årsmodell -57.)
Lita inte på färgerna!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.