Hej, har två centraler i huset. En ursprungligen (och även idag främst) för värme, och en central för resten. Det är porslinssäkringar från 70-talet vi snackar om. Om jag slår ifrån brytaren på värmecentralen och mäter mellan faserna efter brytaren så ligger det all möjlig konstig spänning mellan faser och N/jord. Ibland pendlar det upp och ned på min billiga multimeter. Hur kan det bli så här? Jag kan köpa att fas/nolla kan visa spänning pga bakspänning i N från den andra centralen, men mellan faserna begriper jag inte. (Det som går på värmecentralen och som inte är värme idag är vardagsrummets el, belysning och elradiator. En grupp allt som allt som ursprungligen varit för talvärmeanläggning i samma rum).
Huvudfrågan är om jag kan lita på att det är spänningslöst när jag brutit. Det ser ju inte alls ut som det.
Huvudfrågan är om jag kan lita på att det är spänningslöst när jag brutit. Det ser ju inte alls ut som det.
En multimeter har som regel en väldigt hög ingångsimpedens, detta betyder att den inte belastar mätobjektet med nästan någon mätström och gör att man kan mäta upp väldigt svaga kapacitivt eller induktivt kopplade spänningar.
Detta går att undersöka genom att t.ex. lägga på en liten last. Om du t.ex. tänder en lampa som sitter "bakom" den urkopplade centralen ska det bli 0V på just den fasen mot nolla/jord.
Nu har du väl inga lampor där om det bara försörjer värme, men som princip.
Men sen måste jag säga att min (ringa) erfarenhet är att sådana här fantomspänningar brukar jag själv mest hitta på enskilda gruppledningar eller tändtrådar vid avslagen strömbrytare tillsammans med spänningssatt central.
Men med huvudbrytare av brukar det verkligen mäta så gott som noll på alla ledare. Fast det beror kanske på att det som regel brukar finnas div laster inkopplade som lastar ner ind/kap kopplade spänningar ...
Detta går att undersöka genom att t.ex. lägga på en liten last. Om du t.ex. tänder en lampa som sitter "bakom" den urkopplade centralen ska det bli 0V på just den fasen mot nolla/jord.
Nu har du väl inga lampor där om det bara försörjer värme, men som princip.
Men sen måste jag säga att min (ringa) erfarenhet är att sådana här fantomspänningar brukar jag själv mest hitta på enskilda gruppledningar eller tändtrådar vid avslagen strömbrytare tillsammans med spänningssatt central.
Men med huvudbrytare av brukar det verkligen mäta så gott som noll på alla ledare. Fast det beror kanske på att det som regel brukar finnas div laster inkopplade som lastar ner ind/kap kopplade spänningar ...
Kan vara du har inställt på automatiskt mätområde och fångar upp spänningar i milliVolt-området, då kan det se ut som stora variationer på displayen, skaffa en spänningsprovare istället. http://www.kjell.com/sortiment/el/m...uni-t-ut15a-p48271#ProductDetailedInformation tex, vet ej om den är bra, tänk på att alltid testa mot spänning för funktionskontroll av provaren efteråt.
Det är väldigt vanligt att oerfarna lurar sig på moderna multimetrar när man mäter i större elanläggningar. Det beror på den höga ingångsimpedansen ( typiskt 10 M ohm). Med gamla instument var ingångsimpedansen på nätspänningsområderna c: a 1 M ohm samt att små utslag på instrumentet inte syntes. Dom högohmiga instrumenten fanns bara på radio -och instrument verkstäder iform av rörvoltmeter
.
.
Hej igen lite mer detaljer: det finns fyra grupper. Tre grupper som matar totalt 10 moderna 400v elradiatorer med elektronisk termostat. En grupp för övervåningens element och två grupper för undervåningen. Alla tre grupperna har ledning framdraget till ytterligare elementplatser här och där som inte längre är inkopplade (kan det bli någon kapacitans att tala om mellan de ledningarna?)
Den fjärde gruppen har tidigare varit för takvärme i vardagsrum. Nu driver den istället takspottar, eluttag, lamputtag och en 400v radiator. En fas går till belysning och ett eluttag. En annan fas går till övriga eluttag, takspottar + radiator. Tredje fasen enbart till radiator.
När jag bryter så slocknar takbelysningen. Men en julgransbelysning (glödljus) släcks inte helt utan dämpas. Samtliga elradiatorer står och blinkar(!!). Om jag bryter ute vid mätaren så slocknar förstås allt.
Multimetern är inte på autorange och visar inga mV. Den är inställd på 500 AC och utslagen pendlar mellan 60 och 160 volt.
Kan det vara fel på brytaren och att den inte bryter alla tre faserna? Låt säga att en fas fortfarande leder, skulle inte det kunna leda till att alla faser seriekopplas och får spänning över sig enligt hur det är kopplat hos mig?
Den fjärde gruppen har tidigare varit för takvärme i vardagsrum. Nu driver den istället takspottar, eluttag, lamputtag och en 400v radiator. En fas går till belysning och ett eluttag. En annan fas går till övriga eluttag, takspottar + radiator. Tredje fasen enbart till radiator.
När jag bryter så slocknar takbelysningen. Men en julgransbelysning (glödljus) släcks inte helt utan dämpas. Samtliga elradiatorer står och blinkar(!!). Om jag bryter ute vid mätaren så slocknar förstås allt.
Multimetern är inte på autorange och visar inga mV. Den är inställd på 500 AC och utslagen pendlar mellan 60 och 160 volt.
Kan det vara fel på brytaren och att den inte bryter alla tre faserna? Låt säga att en fas fortfarande leder, skulle inte det kunna leda till att alla faser seriekopplas och får spänning över sig enligt hur det är kopplat hos mig?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Om du får julgransbelysningen att lysa dämpat så läcker det en hel del ström, betydligt mer än behagligt.
Vad händer om du bryter strömmen till bostadscentralen? Om detta gör värmecentralen helt strömlös så är det bostadscentralens grupper som läcker över. Fortsätt i så fall att isolera felet till enskilda grupper i bostaden. Sedan får vi se vad vi kan dra för slutsatser om den gruppen.
Om det inte hjälper, men det hjälper att bryta strömmen vid mätaren, då kan det ju vara huvudbrytaren i värmecentralen som du misstänker.
Vad händer om du bryter strömmen till bostadscentralen? Om detta gör värmecentralen helt strömlös så är det bostadscentralens grupper som läcker över. Fortsätt i så fall att isolera felet till enskilda grupper i bostaden. Sedan får vi se vad vi kan dra för slutsatser om den gruppen.
Om det inte hjälper, men det hjälper att bryta strömmen vid mätaren, då kan det ju vara huvudbrytaren i värmecentralen som du misstänker.
Om det är en hopbyggd central med värmedel ligger ofta värmens huvudbrytare efter den "vanliga" så du kan bli lurad om det verkar brytas via den. Lossa alla säkringar för värmesidan och mät på HB för den delen, ganska troligt att en pol inte bryter med dina symptom.
Ok...tack för goda inspel. Får göra en liten experimentplan baserat på detta. Fråga: vadå HB?
Multimetern har ett läge för att mäta kortslutning. Om jag tar ut alla säkringar och öppnar alla brytare, så borde väl jag kunna mäta om brytaren verkligen bryter? Fas för fas.
Multimetern har ett läge för att mäta kortslutning. Om jag tar ut alla säkringar och öppnar alla brytare, så borde väl jag kunna mäta om brytaren verkligen bryter? Fas för fas.
Låter som att en fas inte bryts i ordning och 400v lasterna gör att du får utslag på dom andra faserna. En anledning till varför man ska vara noga med spänningslöshetskontrollen, vilket du tycks ha varit.
Testa gör som bo skrev och bryt den andra centralen och se vad som händer.
Testa gör som bo skrev och bryt den andra centralen och se vad som händer.
HB - huvudbrytare, och gör du så grundligt som du skrev senast kommer du isf hitta en dålig brytare. Men se till att bryta ute vid mätaren också när du labbar. Man kan ju också tänka sig någon annan sammankoppling i systemet någonstans som bakmatar via belastningar, men börja med det mer sannolika som i detta fallet kan vara brytaren.
Du kan som sagt även börja med att lossa alla säkringar i värmedelen och sen mäta som förut med avslagen brytare för den delen. Då bör du enkelt se tydligt vad som händer om du mäter mot nolla och respektive fas där.
Så, nu är saken utredd. Tre orsaker gjorde tillsammans att jag hade 60-160 v mellan faserna efter att jag brutit:
1. Ytterigare två uttag visade sig matas från en av faserna. Ett barkylskåp är inkopplat där och binder ihop N med en av faserna.
2. Jag hade glömt att stänga av elementet i garaget och däför blev ytterligare en fas inkopplad.
3. Värsta boven i dramat: Den fasen som kommer med strömmen gör det för att brytaren inte fungerar på den fasen(!!).
Känner att jag får sätta upp en stor varningslapp på huven angående detta.
Detta blev alltså ett väldigt konkret exempel på varför man måste kontrollmäta även om man tror att man brutit.
Frågan är nu, om jag vill åtgärda detta, måste jag då låta byta ut hela centralen mot en modern, eller kan en elektriker få tag på en reservbrytare till en central från 70-talet tror ni? Borde ju gå att få tag på i andra hand åtminstone, men skulle det vara tillåtet att sätta in en sådan?
1. Ytterigare två uttag visade sig matas från en av faserna. Ett barkylskåp är inkopplat där och binder ihop N med en av faserna.
2. Jag hade glömt att stänga av elementet i garaget och däför blev ytterligare en fas inkopplad.
3. Värsta boven i dramat: Den fasen som kommer med strömmen gör det för att brytaren inte fungerar på den fasen(!!).
Känner att jag får sätta upp en stor varningslapp på huven angående detta.
Detta blev alltså ett väldigt konkret exempel på varför man måste kontrollmäta även om man tror att man brutit.
Frågan är nu, om jag vill åtgärda detta, måste jag då låta byta ut hela centralen mot en modern, eller kan en elektriker få tag på en reservbrytare till en central från 70-talet tror ni? Borde ju gå att få tag på i andra hand åtminstone, men skulle det vara tillåtet att sätta in en sådan?
Skicka upp en bild på brytaren så tror jag nog att någon på forumet kanske kan förbarma sig och rota fram en från en skrothög och skicka till dig.
Sen är det inte alls otroligt att brytaren går att nybeställa. Men priserna kan ju ibland vara aningens uppseendeväckande på sådana här gamla reservdelar.
Sen är det inte alls otroligt att brytaren går att nybeställa. Men priserna kan ju ibland vara aningens uppseendeväckande på sådana här gamla reservdelar.