Byggahus.se
Har ett fenomen som jag inte blir riktigt klok på, har ett antal Malmbergs MD-99 som plötsligt börjar lysa väldigt lite. Nästan som om de var ned dimmade till min. I går så fungerade de utan problem, har testat att byta drivdon men de lyser fortfarande ytterst lite... Vad kan detta beropå? :x
Kan det vara så att någon av de 6st som går till samma drivdon har pajat? De sitter väl skyddade i takfoten så värme bör/kan det inte vara.

Det är nog en LED som är kass. Vanligen är dom seriekopplade, så en kass lampa påverkar strömmen till alla.

Ok, finns det något bra sätt att kontrollera en lampa om det är hel eller inte?

Mikael_L
Om du har en sådan här kopplingsbox som är åtkomlig någonstans
148564-4-9974011l.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och kvar en av byglarna så är det snabbt och enkelt att ta ur en lampa i taget och ersätta med bygeln.

Sen går det kanske att komma åt att mäta spänningen till varje lampa vid den där boxen. Den lampa som har högre spänning är trasig.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ja en Kopplingsbox hade ju varit fint nu, mina sitter på samma kabel där bara + är kapad. Får ge mej ut i morron när det är ljust och kontrollmäta en och en.

Mikael_L
Jag och mycke_nu är inne på att du har strömmatade LED-spottar, att dom är seriekopplade och det går en fast ström genom dessa, t.ex. 350mA.
Nu kan du möjligen ha spänningsmatade spottar, t.ex 12V. Då sitter dom parallellkopplade istället.
Men då är det lite svårare att se varför en dålig drar med sig alla andra.
Möjligen om det är nästan kortis i den trasiga så all ström som drivdonet kan ge går åt där.

Om du nyss bytt drivdonet så vet du kanske vilket du har?

Yes de är seriekopplad 500mA. Tror nog att jag kan ha hittat boven i dramat, inte vilken LED som spökar men vad som kan ha orsakat det.

Finn ett fel på bilderna...
Sista bilden skulle inte vara med...:|

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

• image.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
image.jpg
Skapa konto

Funkade sådär med 450mA?
Borde ju inte gått sönder i alla fall :)

• Gilla
MB77
  • Laddar…
Casca skrev:
Funkade sådär med 450mA?
Borde ju inte gått sönder i alla fall :)
Laddade upp fel bild... Du får ett nytt försök ;)

Mikael_L
Du har ställt in fel ström.

Men en 500mA LED på 350mA brukar faktiskt lysa relativt nära sitt max ändå ... :confused:

Jag såg att din driver har switch-dim. Det finns en liten möjlighet att det kan ställa till det, att den går ner i dimmat läge fast du inte har något anslutet.
Det ska inte kunna hända, typ, men det osannolika sker ändå ibland.

Mikael_L skrev:
Du har ställt in fel ström.

Men en 500mA LED på 350mA brukar faktiskt lysa relativt nära sitt max ändå ... :confused:

Jag såg att din driver har switch-dim. Det finns en liten möjlighet att det kan ställa till det, att den går ner i dimmat läge fast du inte har något anslutet.
Det ska inte kunna hända, typ, men det osannolika sker ändå ibland.
Ja fel är det, undrar vem jag ska skylla på...

Fast på andra bilden är den väl inställd på 600mA och LEDen är på 500mA, och det är så den har varit i ca1,5år.

Kan tillägga att alla LEDar tappar ljusstyrka under sin livslängd, nu är det kanske inte det som är felet i detta fallet.

Men det kan vara värt att veta att ju sämre kylda de är desto fortare går det. Dåligt kylda LEDar av sämre kvalitet kan tappa rejält med ljusstyrka på kortare tid än man tror...

Hur mäter man en LED med multimeter, om den är hel eller icke?

Mikael_L
Man kan mäta strömmen genom LED, att det går den ström som den är avsedd för.
Sen mäta spänningen över och kolla att det också stämmer.
Finns ingen uppgift om spänningen kan man multiplicera uppmätt ström och spänning och kolla om det på ett ungefär stämmer med LED'ens effekt.

Stämmer ström och spänning (eller effekt) och den inte lyser bra så är det definitivt fel på LED'en.

Annars kan det också bli fel på så sätt att det inte går den ström som det ska. Går det betydligt mindre än vad drivdonet ska ge med en enda LED inkopplad så är felet antingen i LED'en eller drivdonet, då får man sen luska ut vilket. ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.