Byggahus.se
Hej!

Ett märkligt fel uppstod när jag efter brutit strömmen med hjälp av huvudströmbrytaren och satt på den igen, utebelysningen, några lampor inne samt diskmaskinen som sitter på samma propp, gick inte igång igen. På elcentralen ser allt ok ut. Vad kan ha hänt?

Med vänlig hälsning,

Johan

Kolla huvudsäkringen så att den inte har gått sönder. Ibland lossar inte den färgade pricken trots att säkringen är sönder.
En annan felkälla är huvubrytaren om den är gammal.

• Gilla
Nordjohan
  • Laddar…
Allt sitter på en nyare elcentral med "vippor"

Kolla säkringarna vid elmätaren.

Säkringarna är ok.

Sitter allt du räknar upp på samma säkring? Har du ström i uttaget till DM? Fungerar övriga apparater på samma fas (=var tredje säkring i centralen)?

• Gilla
Nordjohan
  • Laddar…
Ja dom sitter på samma säkring, utebelysningen hittar jag inte på elcentralen, kanske för att det är ett ljusrelä som styr den? Hursomhelst, fel uppkom efter att stängt av huvudströmbrytaren i samband med att två uttag skulle monteras bort vid diskbänken för gipssättning innan kakling, kan detta ha någon påverkan? Plattsättaren tog bort uttaget och tejpade trådarna som tillfälligt skydd.

En teori är att det sitter en separat jordfelsbrytare eller personskyddsautomat till utebelysningen + de andra sakerna någonstans som löste ut när plattsättaren kortslöt nolla och jord.

Eller att det matas genom dosorna som öppnades och det sen inte blivit rätt.

Ja hur ser det ut vid de tejpade trådarna? Hur många är det? Rätt sannolikt att allt som inte fungerar sitter på en vidarematning från de uttagen, dvs. några av trådarna borde kopplats ihop (fast med något seriösare än bara tejp).

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Är kablarna dragna från elcentralen till någon av dosorna och sen vidare till lampor och diskmaskin? Om man tagit lös och isolerat kablarna i dosan så kommer det inte att finnas ström i den del av den gruppen som ligger efter dosan.

(Edit: tvåa på bollen)

Där har vi nog problem, de ligger nog på vidarematning från dosan, jag tackar ödmjukast detta kunskapsrika forum för engagemanget!

Detta visade sig vara halva problemet, diskmaskinen och en del annan belysning som låg bakom vidarematningen fungerar nu sedan jag kopplat in vägguttagen igen. MEN däremot fungerat fortfarande inte utebelysningen som ligger på ljusrelä. Kan det ha hänt något med relät när jag bröt strömmen?

Ja, det händer om än ovanligt att saker går sönder när strömmen bryts centralt. Det beror troligen på inducerade störningar från andra apparater som fortplantar sig i elsystemet. Det kan vara ide att stänga av alla enskilda apparater innan huvudbrytaren används. Det kan också vara ljusreläet i sig som behöver programmeras om? Men de brukar lysa efter strömavbrott.

• Gilla
Nordjohan
  • Laddar…
Det är inte så att du även har timer till utebelysningen också som behöverställas om?

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.