14 489 läst · 20 svar
14k läst
20 svar
Infällt eller utanpåliggande vägguttag? Måste jag ha kopplingsdosa/apparatdosa?
Jag vill montera några fler vägguttag i huset och har köpt flexslang med färdig kabel i. Jag tänker gå på och ta ström från ett befintligt vägguttag och sen gömma flexslangen bakom golvlisten.
Det jag undrar är om det nya vägguttaget måste vara ett utanpåliggande eller om jag kan använda mig av ett infällt? Måste man ha en kopplingsdosa/apparatdosa i väggen vid infällt vägguttag eller räcker det med att jag sågar ett lagom litet hål i gipsväggen och kör utan kopplingsdosa/apparatdosa?
Det jag undrar är om det nya vägguttaget måste vara ett utanpåliggande eller om jag kan använda mig av ett infällt? Måste man ha en kopplingsdosa/apparatdosa i väggen vid infällt vägguttag eller räcker det med att jag sågar ett lagom litet hål i gipsväggen och kör utan kopplingsdosa/apparatdosa?
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Du måste ha en dosa. Det finns s.k "ROT dosor". De är avsedda för efterhandmontage. Du kan sätta in dem i väggen utifrån, och sedan dras de fast mha. "vingar" som fälls ut bakom väggskivan och spänns fast.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Just den du länkar till är lite speciell genom att den är väldigt grund, bara 35mm. I normalfallet så får du plats med en djupare dosa i väggen. Och det förenklar, eftersom du ju kommer att ha en liten bit slang som skall gå in i dosan.
I 35mm dosan får man precis med några mm tilgodo plats med ett uttag, där finns ingen plats kvar för något annat.
I 35mm dosan får man precis med några mm tilgodo plats med ett uttag, där finns ingen plats kvar för något annat.
Nu när rotdosa är uppe, hur har man tänkt egentligen. Eftersom jag behövde byta en dosa så tog jag bort den befintliga och ersatte den med en rotdosa. Var noga att flänsen låg mot väggen. När jag sedan monterade uttaget blev det en springa mellan ram och vägg.
Borde inte man ha mera marginal för att ta upp toleranser vid montering?
Borde inte man ha mera marginal för att ta upp toleranser vid montering?
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Låter konstigt, vad var det för fabrikat på uttag?
Medlem
· kronoberg
· 1 520 inlägg
Blev ringen på rotdosan infräst 1-2mm i gipsen?
Det finns hålsågar som har ett "skär" längst ut på ringen som skär bort 1-2mm a gipsen där rotdosan´s kant ska ligga mot.
Det går att göra med vanlig dosfräs men man får vara där med kniven och skära jäkligt försiktigt isf.
E1604726 Bör det vara. Sen kanske den är överkurs för svensson.
Det finns hålsågar som har ett "skär" längst ut på ringen som skär bort 1-2mm a gipsen där rotdosan´s kant ska ligga mot.
Det går att göra med vanlig dosfräs men man får vara där med kniven och skära jäkligt försiktigt isf.
E1604726 Bör det vara. Sen kanske den är överkurs för svensson.
Redigerat:
Är man yrkesman har man och använder den speciella dosfräsen som gör ett perfekt hål för dosan och försänker dosans kant. T70 är en nödlösning som fungerar dåligt, särskilt då fräsen har en tendens att vobla lite och gör hålet än större.
T70-fräs funkar att använda om man kör ROT-dosa från det enda märket som gör bra ROT-dosor... nämligen ELKO. Kör man ABB eller Biltemas egna eller dyl. så funkar det inte. Då blir hålet för stort.
Sen låter lösningen med flexslang (från JULA eller Biltema, antar jag) bakom golvsockeln.. blä. Jag får ont i huvudet. Antingen så får man göra ordentligt eller så får man knacka en kabel. Är man duktig elektriker så blir brukar det bli ganska diskret. Många kunder brukar kunna bli förvånad över att dom inte ser kablarna om man inte tänker på det.
Är man däremot dålig på det så kan det så ut som fan själv.
//Patrik
Sen låter lösningen med flexslang (från JULA eller Biltema, antar jag) bakom golvsockeln.. blä. Jag får ont i huvudet. Antingen så får man göra ordentligt eller så får man knacka en kabel. Är man duktig elektriker så blir brukar det bli ganska diskret. Många kunder brukar kunna bli förvånad över att dom inte ser kablarna om man inte tänker på det.
Är man däremot dålig på det så kan det så ut som fan själv.
//Patrik