Byggahus.se
O
Jag har ett litet problem med spisen...
Om man kokar vatten och sedan startar stekpannan så efter en stund så märker man att vattnet inte kokar lika kraftigt som innan... stänger jag av stekpannan så ökar det igen....

Nu är inte spisen det nyaste gud har skapat... den är troligtvis från -90 talet.
Det är 3-fas och tre plattor...Kollar jag i centralen så är det 2,5mm Det är B16 dvärgisar. Dessa löser inte ut och inte heller JFB...

Jag kom å tänka på... är det normalt?
Har haft gasspis i hela mitt liv....
Vilket bryskt uppvaknade det var å komma till en gammal elspis, när det tar min å koka pasta vatten :p

Skulle tro att det är normalt, spisen har antagligen en inbyggd effektbegränsare.
Vår hälls totaleffekt är 12.8kW men den begränsar sig själv till 7.2kW så den klarar sig på 2 st 16A.

Jag tycker att det låter underligt. Det finns induktionshällar där två plattor delar på samma effekt så att alla plattor inte kan ge full effekt samtidigt, men om din spis är från 90-talet är det väl ingen induktionshäll? Det finns även spisar som är effektbegränsade för att kunna köras enfas utan att lösa säkringen, men din spis var ju ansluten trefas.

O
Nä det är en vanlig spis, inga lyx varianter här inte:D
Det borde inte finnas så mycket fancy elektronik eftersom den saknar nollan...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.