Byggahus.se
Jag har köpt en fastighet. Vi har inte gjort någon elbesiktning pga. okunskap och efterklokhet. Dock gjort allt rätt genom att alla skavanker som vi har upptäckt skall åtgärdas.

Kruxet ligger hur jag ska acceptera detta. Det finns ett elskåp som installerades i mitten 2009 av fastighetsägarens son. Han är elektriker men inte en behörig elektriker.

Elskåpet anmärktes vid en överlåtelsebesiktning när behöriga dokument saknades för denna installation.

Eftersom mäklaren är så svinig att få avtal påskrivet snabbt. Så skrev vi på. Det räddades med att häva att vi kunde lägga till ett tilläggsavtal som säger att fastighetsägaren ska åtgärda dess punkter från överlåtelsebesiktning. Ägaren godkände detta utan mothugg.

Nu säger elpunkten att elcentralen ska ha dokument som intygar att elskåpet är fackmannamässigt gjort av en behörig elektriker som finns registrerad på elsäkerhetsverket. Om dem inte kan skaffa fram dokumenten skall en behörig elektriker göra en inspektion och sen ta ansvaret för det och ägarna betalar för det. Så enkelt är klausulen.

Tiden och gått och fastighetsägaren har inte fått fram ett dokument pga. det företaget som hans son jobbade på har gått i konkurs. Istället gjorde hans son ett s.k. testprotokoll som visar 3 tester, jordfelbrytning, kontinuitet samt läckage. I detta protokoll finns även ett namn och telefonnummer på hans sons nya arbetsgivare.

2014-10-22 10-12-12.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Frågan är... är jag är ute på djupt vatten och kräver något intyg som inte egentligen spelar så stor roll när installation har gjorts flera års sedan trots att i tilläggsavtalet specifikt säger att en ägaren ska skaffa fram intygsdokument från en behörig elektriker.

En annan fråga. Med risk att jag kan ev. förstöra en relation eftersom vi har tillträde i januari, är detta är en potentiell småpotatis som man ska skippa trots klausulen? Men min gut feeling säger..."SKAFFA DOKUMENT".

Jag tvekar absolut inte att jobbet är schysst gjort och jag har set det och det ser professionellt gjort ut och den har, enligt ägaren, fungerar utan som helst problem se installationen.

Vad finns det för alternativa lösningar utan att det blir citronminer från både hållen? Räcker det dokumentet som finns i bilden

Jag har konsulterat två kollegor som är elektriker (har bara jobbat mot företag). Den ena säger, "skaffa dokument". Den andra säger, "Ta det med en klackspark om så länge det ser schysst ut"... vad ska man tro efter sånt radikala råd?

Hade det inte varit för klausulen hade jag tagit detta med en klackspark. Men jag är en principiell människa och har man skrivit under ett avtal utan att ta reda på saker och ting, får man ta det ansvaret vare sig om det är fel eller rätt. Ägaren har satt sig själv i denna sits från början.

//V

Innebär testrapporten att elfirman där sonen jobbar tar ansvar för att installationen är korrekt och fackmannamässigt utförd?

Jag hade skickat ett mail till firman med denna konkreta fråga, och får man ett "ja" tillbaka så skulle jag skriva ut dessa mail och bilägga dem till testrapporten och nöja mig med det. Om inte, så skulle jag ta upp diskussionen med säljaren.

Vet ej, men jag kan kontrollera det. Dem skulle säkert göra det... om det är något monetärt involverat, vilket jag tror inte det är, dvs ägaren har nog inte erbjudit någon form av ansvarskompensation. Om det är så... hur ska lägga fram det? Ägaren är 65 år och väldigt hand on som tror på muntligt snarare än skrivet. Två olika generationer möts =).

Det är känsligt det här... ibland känns det som att man är den vuxna människan bland vuxna människor.. (--).

Jag invänta mer råd på tråden innan jag gör något.

Vuxen ska inte övertolkas, det betyder att man är över 18 och inte omyndigförklarad.

Jag hade lagt fram det som att du känner dig orolig över det här med elen, att du håller med om att det ser helt snyggt och rätt ut men att du vill att både det praktiska utförandet och pappersarbetet ska vara korrekt utfört för att det ska kännas bra för dig. Dessutom har ni ju avtalat om det skriftligt, och det blir ju inte rätt om man frångår det heller.

Rent generellt är nog det allra vanligaste att det helt saknas dokumentation kring vem som installerat vad och när. Personligen är det för mig anläggningens skick som är intressant. En korrekt gruppförteckning är trevligt att ha men i övrigt bekymrar jag mig inte mycket kring dokumentation kring exempelvis vem som gjort installationen.

Vad är det för fastighet? I villor är det ovanligt att det finns någon dokumentation över elsystemet, i all fall om de är mer än några år gamla. Odokumenterad el är alltså normalfallet, och inget att hänga upp sig så mycket på. Om det är en industri- eller jordbruksfastighet är saken kanske annorlunda.

• Gilla
el_richard
  • Laddar…
pelpet skrev:
Vuxen ska inte övertolkas, det betyder att man är över 18 och inte omyndigförklarad.
Ursäkta mig, jag syftade på mellan mig och ägaren.

Det finns inga krav på annan dokumentation än testprotokollet, och det fyller heller inget egentligt syfte. Papper på vem som utfört arbetet kan vara bra ifall man vill lägga ett skadestånd på dem efter en olycka. Men om du är orolig för olyckor så tycker jag det är bättre att anlita en ny firma och se över anläggningen så att det inte sker några olyckor.

• Gilla
el_richard
  • Laddar…
Vincent Truong skrev:
Ursäkta mig, jag syftade på mellan mig och ägaren.
Det var det jag menade, det är väldigt vanligt att vuxna personer beter sig ganska barnsligt. Jag blir inte förvånad om jag ser två vuxna börja tjafsa om vem som ska trycka på hissknappen på jobbet :)

O
Vincent Truong skrev:
Nu säger elpunkten att elcentralen ska ha dokument som intygar att elskåpet är fackmannamässigt gjort av en behörig elektriker som finns registrerad på elsäkerhetsverket. Om de inte kan skaffa fram dokumenten skall en behörig elektriker göra en inspektion och sen ta ansvaret för det och ägarna betalar för det. Så enkelt är klausulen.
Det där är rent skitsnack. Finns ingen vettig människa som skriver under ett sådant avtal. Precis som Bo skriver finns det inga som helst krav på att det skall finnas intyg på vem som gjort vad i elinstallationen. Faktum är att det inte ens finns krav på att den skall vara dokumenterad eller att det över huvudet taget skall finnas ritningar. Möjligtvis finns det ett krav som säger att det skall finnas en gruppförteckning men det låter jag vara osagt. Inte alls ovanligt att helt nybyggda nyckelfärdiga hus säljs helt utan elritningar, intyg eller annan dokumentation.

Sista stycket har avhandlats här tusentals gånger och slutsatsen har alltid blivit att oavsett hur mycket en behörig elektriker än inspekterar en anläggning så kan han eller hon aldrig ta något som helst juridiskt ansvar för den. Ansvaret ligger alltid på anläggningens ägare. Det vill säga på er. Eftersom anläggningsägare i allmänhet inte är elektriker så finns det inte heller några krav på att du faktiskt skall ha koll på hur den fungerar. Kravet på dig respektive den tidigare ägaren stannar vid att ni vidtagit rimliga åtgärder för underhåll och inspektion.

Om du vill ha någon sorts säkerhet vid köpet är det fullt rimligt att köra en inspektion. T.ex. det standardiserade EIO Eltest och sedan åtgärda de brister som eventuellt hittas. Det är en rimlig åtgärd men absolut inget lagstadgat krav. Det är något du gör för att du vill och det är en ren förhandlingssak mellan dig och säljaren vem som betalar. Din utgångspunkt om att det saknas dokumentation och att säljaren därför har en massa skyldigheter att fixa fram den är rent nonsens.

Vincent Truong skrev:
Jag har konsulterat två kollegor som är elektriker (har bara jobbat mot företag). Den ena säger, "skaffa dokument". Den andra säger, "Ta det med en klackspark om så länge det ser schysst ut"... vad ska man tro efter sånt radikala råd?

Hade det inte varit för klausulen hade jag tagit detta med en klackspark. Men jag är en principiell människa och har man skrivit under ett avtal utan att ta reda på saker och ting, får man ta det ansvaret vare sig om det är fel eller rätt. Ägaren har satt sig själv i denna sits från början.

//V
Du har svarat i din egen första text. Det finns inget entydigt svar, dvs det råd dina elektrikerkollegor svarat,
Och merparten av svaren i tråden säger att det inte finns några allmänna krav utan endast de som ni formulerat i avtalet.
Och sedan citat " är en principiell människa" och som du skriver vill driva det enligt undertecknat avtal av princip.

Så i ditt fall blir det en juridisk fråga och risken vad det kan kosta om du förlorar, då det blir en principfråga och det enda du kan knyta dina krav mot är tecknat avtal.

O
Så svaret på frågan "Vad skall man göra när elskåp saknar dokument?" är kort och gott "Absolut ingenting!". Svaret på frågan "Vad gör man om man är osäker på elinstallationen i ett hus man skall köpa?" är "Anlita en elektriker!". Sen skall man alltid komma ihåg att lagstiftningen är väldigt tydlig angående undersökningsplikten. Många lever i tron att det tvärt om är så att köparen har en skyldighet att bevisa att huset är felfritt och ett ansvar för att åtgärda allt möjligt som köparen upplever är felaktigheter.

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Jag förstår inte rikigt var du vill komma?

Vincent Truong skrev:
Elskåpet anmärktes vid en överlåtelsebesiktning när behöriga dokument saknades för denna installation.
Vad är "behöriga dokument"?

Vincent Truong skrev:
skall en behörig elektriker göra en inspektion och sen ta ansvaret för det
Omöjligt. Det är alltid fastighetsägaren som är ansvarig för att elinstallationen inte är farlig.

Vincent Truong skrev:
Jag vill nog påstå att din motpart, säljaren, har skrivit på detta avtal av okunskap. Dels därför att det inte går att uppfylla, dels därför att den skavankfria byggnaden inte existerar. Att då skriva på ett avtal som säger att alla skavanker ska åtgärdas gör mig fundersam, antingen vet man inte vad man gör eller så vet man det mycket väl...
Det normala, om det inte gäller industrier eller kraftverk tex, är att det inte finns ett papper på elinstallationen och en "vanlig"fastighetsägare har inte någon som helst skyldighet att ha några papper att visa upp heller. Däremot är han/hon, som sagt, ansvarig för skicket på anläggningen...
Det är bra att du lägger tankemöda på elanläggningen, många missar det, men vill du ha papper för papprens egen skull? Är du tveksam vad gäller elanläggningen så anlita en oberoende elfirma till att göra ett eltest, då har du uppfyllt ditt ansvar som fastighetsägare.;)

Gör ingenting.
Ev be sonen göra en gruppförteckning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.