Byggahus.se
Hej
Jag är villrådig om vilken väg jag ska välja angående belysning och uttag i sommarstugan. Vi har målat om stora delar invändigt och i samma veva plockade jag bort alla gamla lampsladdar som var klamrade för belysning och diverse uttag. Allt detta var kopplad till en gammal 12 V solanläggning. Denna anläggning ersatte vi föra hösten med en större enligt nedan.

Huvudfrågan är om jag ska installera ett 230 Vac system för allt eller om belysning ska gå på 48 Vdc.
När jag dimensionerade anläggningen tog jag i med ganska mycket marginal för att kunna köpa kyl och frys för 230 Vac samt förluster i växelriktare eftersom det är så pass stor prisskillnad på dessa och lite extra paneler kostar inte lika mycket.

Installerade förbrukare idag (det senaste året), 230 Vac matade: Kylskåp, litet frysskåp, TV, dammsugare, mikro och robotklippare. På 12 Vdc har vi haft diverse belysning vi 230 Vac/12 V dc omvandlare (temporär lösning)

Anläggningen har funkat bra och kylskåpet är fortsatt i drift även när vi inte är där under veckorna (vilket lyft mot gasol som kostar skjortan!)

Om jag väljer att behålla belysningen på dc så måste de flesta ersättas eftersom nästan alla är bara för 12 V och det nya systemet är på 48 V.

Det vore smidigt med enbart ett system på 230 Vac och 100% LED-belysning. Är det något jag bortser från om jag installerar ett större ac-nät? Några risker med det?

Solpaneler: 4x210 W, Batteribank: 500 Ah @ 24 V, Växelriktare: Kontinuerligt 1000VA, 30 min. 1300VA

Eftersom du har kyl och frys på 230 så är ju invertern igång hela tiden ändå så det finns inte mycket att spara på att köra på DC. Den enda signifikanta anledningen är väl pålitlighet, ljuset slocknar inte för att invertern lägger ner mitt i natten.

Du behöver inte köra med 48 V till lampor och sånt som inte drar så mycket, det finns DC/DC-omvandlare som ger 12 eller 24 V ut.

Du har helt rätt angående förluster, ett antal led-lampor drar ju sammanhanget ganska lite. Invertern har hittills varit stabil. Har löst för överlast en gång vid dammsugning när kylkompressorn startade.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.