Byggahus.se
Mikael_L
Det beror på hur hög spänning vi pratar om och/eller vad felet egentligen var.

Jag misstänker att fortum "tappade nollan" ett tag, dvs någon glömde ansluta den tidigare i ledningsnätet eller råkade lossa den.
Då kan spänningen i de olika faserna variera med allt mellan 0V och 400V, och typiskt sett går en del saker sönder.

Det är lite svårt att skydda sig mot detta fel. Ett lokalt jordtag kan möjligen vara en lösning. Men då tror jag att "mitt" lokala jordtag kommer agera jordpunkt för hela området. Och ev kan det innebära att felet inte heller upptäcks (så snabbt).

Men jordtag är inte min tekopp, jag tror andra kan ge bättre och utförligare svar.

Men ett sånt här fel då, kan det finnas risk för personskador t ex? Tänker om apparater kunde bli strömförande, det finns ingen risk för sådant?

Boende hade väl här vittnat om rykande elledningar och att det luktar bränt.

En annan fundering är ju ansvarsbiten, kan de drabbade räkna med att bli kompenserade fullt ut?

Farligt kan det absolut bli, både brandfara och risk vid beröring.

Nätbolagen brukar ersätta sådana här missöden. Eventuellt kan man även få ut på hemförsäkringen.

Pelletsbrännaren och tvättmaskinen gick sönder för en kollega till mig i det där fallet, jobbigt om det hade varit mitt i vintern.

http://www.helahalsingland.se/halsingland/hudiksvall/manga-skador-efter-elfel

http://www.helahalsingland.se/halsingland/hudiksvall/vi-satt-bredvid-elskapet-nar-det-borjade-smalla
Ett strömavbrott föregicks av att det luktade bränt. Räddningstjänsten fick uppgifter om att det rykte från elledningar, tv-apparater och videospelare i flera hus i Norrviksta. I Forsa folkhögskola började en kopiator ryka.

Redigerat:
  • Gilla
widpar
  • Laddar…
Tydligen hade en anslutning för en fas lossnat på uppsidan av en trafo så ingen tappad nolla enligt Fortum. Troligare då med överledning till lågspänningsnätet, även med tanke på de kraftiga symptomen och följande strömavbrott. Att tappa nollan högre upp i kedjan ger oftast mindre effekter än om det sker i en enstaka anläggning pga sammanlagringen. Sånt händer också isf troligast i samband med något jobb och det verkar inte vara så här.

Kan anläggningar i villorna tagit stryk också? Kan det behövas dra om elen tänker jag?

Känns som att det kan bli rätt stora summor det handlar om för fortum isf.

Har man skickat ut högspänning så kan grejor tagit stryk. Men vid tappad nolla 400V i vägguttagen. Det är inget som tar stryk i elinstallationen. Spänningen är sällan något problem för själva isoleringen så den tar skada. Det är först när det kommer lite last som grejor börjar brinna och smälter isoleringen.

Tittar man på väldigt tunna kablar så kan de vara provkörda med typ 600V Men normaltsett körs de bara på lågspänning tex 12v.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.