Byggahus.se
Hejsan.

Har i hallen en kopplingsdosa och skulle vilja koppla ett uttag ifrån detta.
Såhär ser det ut.

2014-08-31 19.25.23.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2014-08-31 19.23.47.jpg
Skapa konto

Har sökt runt på sajten och fått en del information men har ändå lite frågor kring detta.

Första frågan är om det är okej att sätta ett infällt uttag på kopplingsdosan här? Eller om det är några speciella regler när det sitter kopplingsklämmor i dosan?
Vidare har dosan inga som helst skruvar att fästa uttaget i, vet inte om det är för att det är en gammal dosa men det betyder i sånt fall att jag skulle behöva skruva i uttaget i väggen (lättbetong), påverkar det möjliggörandet på något sätt?

Ett alternativ jag funderar på är att dra en utanpåliggande kabel av lämplig sort upp i taket och sen bort åt vänster, för att sätta ett utanpåliggande uttag som kommer bort lite grann.

Tanken skulle vara att med 3st nya kablar (LK eller funkar RK?) koppla in sig på de torix som sitter där nu, på brun L1, noll och jord.

Vilken av dessa lösningar (om någon) skulle vara mest okej?

Tacksam för hjälp!

• Gilla
Petrus1979
  • Laddar…
Mikael_L
Var VILL du ha uttaget, om du får välja fritt?

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Första tanken var hela tiden att det skulle vara ett infällt, men ju mer jag tänker på det så skulle nog ett utanpåliggande vara trevligare då man kan placera det mer åt sidan. Då skulle jag nog sätta det längst åt vänster på samma vägg, antingen uppe till vänster eller i höjd med bredbandsdosan på bilden.

Tanken med denna lite udda placering av ett uttag skulle vara just för att kunna sätta en router eller dyl. uppe precis där bredbandet kommer in i lägenheten.

Mikael_L
Då är det rätt enkelt.
Du behöver ett passande doslock med kabelutlopp:
141749-2-doslock.jpg
En bit kabel av typen EKRK 3g1,5 eller EKLK 3g1,5 eller möjligen EKK 3g1,5 ( det går med en massa andra typer också, typ EXK, EQLQ osv) Men det får inte vara t.ex. RKK eller SKX eller annan mjuk anslutningssladd med mångtrådiga kopparledare.
Så lite klammer till denna kabel.
Och så ett lämpligt utanpåliggande uttag:
161087-9-1834616.jpg
(Ett tvåvägs eller tom fyrvägs givetvis om du behöver ansluta flera saker där.)
Och slutligen 3 st bra kopplingsgrejer, är du ovan vid el så är Wago 222 mycket bra:
176639-2-1440928_rdphwk.jpg
Fast du behöver nog den 5-poliga varianten.

Sen sätter du upp uttaget där du vill ha det.
Klamrar kabel mellan uttaget och dosan.
http://www.byggahus.se/forum/el/236514-klamringstraden.html

Sen klipper du bort de rätta kopplingarna i dosan och kopplar in det nya tillsammans. Det går förvisso att använda befintliga kopplingar isf att köpa nya, men att tvinna torix rätt är förvisso inte så svårt, men det går dock ganska lätt att misslyckas, även elektriker med mångårig erfarenhet misslyckas ibland, wago 222 är ett säkrare kort.

Men nu måste det till en anings detektivarbete för att reda ut vilka kablar som är vad, men det hjälper vi dig med.
Har du något att mäta spänning med, en multimeter?

Och en sak till, du måste kolla vad det är för uttag i rummet nu, sitter det det ojordade uttag (inkl i taket) så måste det som nu sätts upp också vara ojordat, och tvärtom, är allt jordat ska det nya också vara det.

Men det är inget stort eller svårt jobb.
Anlitar du en elektriker så ska det ta typ 1 timme, kanske lite drygt det. Max 2 timmar i vilket fall.
Har du inte behörighet så får du givetvis inte göra detta själv, jag tänkte bara att jag nämner det för sakens skull.

• Gilla
Jerry_885 och 8 till
  • Laddar…
För bästa resultat använd EKRK som Mikael föreslår.
EKLK och EQLQ är för grova, EKK för sladdrig. EXK kan vara svår att hitta, men är tunn om det är viktigt.

Använd Lettiklammer. Dyra som kvicksilver, men det blir snyggt.

Drag kabeln uppåt till taket, och sedan åt vänster längs kanten. Vill du sedan gå till bredbandsdosan så fortsätt dit utmed den befintliga kabelkanalen.

• Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
Tack så mycket för utförliga svar!

Mikael_L skrev:
Men nu måste det till en anings detektivarbete för att reda ut vilka kablar som är vad, men det hjälper vi dig med.
Har du något att mäta spänning med, en multimeter?

Och en sak till, du måste kolla vad det är för uttag i rummet nu, sitter det det ojordade uttag (inkl i taket) så måste det som nu sätts upp också vara ojordat, och tvärtom, är allt jordat ska det nya också vara det.
Japp, jag har en multimeter.
Skall kika ikväll exakt hur det ser ut i dosan, vilka kablar som sitter där och vart de går.

Övriga uttag är jordade, i taket måste jag dubbelkolla.

Jag återkommer när jag har en bättre bild av "kabelsituationen"

Tack igen!

Såhär ser det ut i dosan (paint ftw) dosa.png
Skapa konto

(Dom röda ringarna är torix)

Rakt under dosan sitter en dimmer med trappfunktion.
Jag kikade under den och där är bägge vita kopplade på vanlig pil, och den svarta kopplad på vågpil.
Den blå och gröngula är här inte inkopplade.

Alla uttag inklusive taket är jordat.

Mellan svart och blå borde du ha 240 volt. Oavsett hur strömbrytarna står..

el_richard skrev:
Mellan svart och blå borde du ha 240 volt. Oavsett hur strömbrytarna står..
Kan ju vara brun som är 230 med. Svart kan minst lika gärna vara tändtråd här.

Det första jag tänker på är hur fan extraknäck studenterna hos valfri elfirma har tänkt med den där urfula placeringen av uttaget och listningen var ju inte bättre den häller.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Brun går väl till taklampan...

Mikael_L
Brun verkar gå till taklampan, dvs tändtråd = bruten fas.

Då borde det vara att koppla in uttaget mot svart, blå och gul/grön.

Listningen är nog gjord tidigare. 100% säker att comhem eller antennkabel går i den.

sedan har upphandlingen av internet skötts dåligt med följd av att uttaget placerades innanför lgh väggen. Nyttjat befintligt hål.

När är installationen gjord??
Före 2000 talet brukar svart vara fas och brun är tändtråd.
I början av 2000 talet kom en internationell standard där brun är fasledare och svart är tändtråd. Det gäller enfas grupper.

• Gilla
Hackson
  • Laddar…
Bradbandsdosan satt där när jag flyttade in, men listen är ganska ny, den sattes upp i somras när det bestämdes att vi skulle få uttag även i vardagsrummet. Håller med om att den dragningen inte är speciellt snygg...

Gällande elen så vet jag faktiskt inte när det har installerats, jag vet dock att han som bodde här innan drog en del saker själv.

Nu är ju inte jag superhajj på sånna här saker eftersom jag skriver en tråd där jag ber om hjälp, men min spontana tanke när jag såg detta var att svart skulle vara tändtråd, de vita för trappfunktion och brun 230? Jag kanske bör kolla bakom brytarn som trappen går till?

• Gilla
freka859
  • Laddar…
W
Att rekommendera rk påvisar avsaknad av kunskap. Rk och anslutnings ledningar aka lampsladd får inte och bör inte användas.
Jag använder bara eqlq light till sånna jobb som du beskriver. (Q står för halogen fritt så k funkar lika bra)

Ps att utöka en befintlig anläggning krävs behörighet.

//
En med både behörighet och erfarenhet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.