Byggahus.se
Vid komplettering av befintlig installation kan det ju vara praktiskt att gå vidare utanpåliggande från en existerande apparat- eller kopplingsdosa som är infälld i vägg (t.ex för att det inte är aktuellt att fräsa tiotals meter spår i väggen).

Det finns ju doslock både för apparat- och kopplingsdosa med kabelgenomföring, ett sådant och sedan en favoritkopplingsdosa U56 1 dm därifrån går ju men det ser ju fult ut.

Det borde finnas någon kopplingsdosa med CC 60 (apparatdosa) eller CC 67 (kopplingsdosa) som får monteras direkt ovanpå dessa och alltså fungera både som täcklock och kopplingsdosa?

• Gilla
Altaböke
  • Laddar…
Koppla i apparat/kopplingsdosan och dit med ett näslock?

Mjo, men det ska gå ut kabel i olika riktningar till belysning.

Finns förhöjd doslock. E nummer :14243xx

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Förutsättningen här är en infälld dosa som av allt att döma fyller sin funktion som kopplingsdosa. Jag ser alltså inga behov av en extra kopplingsdosa utanpå. Det doslock som richard anger borde därför duga.

Men vill man ersätta den infällda kopplingsdosan med en utanpåliggande så går det givetvis bra så länge som det är möjligt att komma åt den infällda för ev byte av ledningar etc. "Denna där" som länkas till är en anslutningsdosa avsedd för ansnlutningskabel. Det fungerar säkert bra för installationskabel också, men ser kanske lite konstigt ut, och tillåter inte kablar åt olika håll.

Jag är ute efter att dra iväg kablar eventuellt i tre riktningar, utanpåliggande. Förmodligen också en reläpuck också. Vore därför fint med favodosan U56 direkt på apparatdosan men jag vet varken om man får eller kan...

Locket som länkas verkar funka men blir lite dåligt med plats. Annars får det bli en kopplingsdosa bredvid.

Ta ett förhöjd doslock. Den är ca 10mm hög.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.