Jag bor idag i ett nybyggt hus där jag börjat med lite plantering/trädgårdsarbete. Har just fått upp tre härliga klotkörsbärsträd som jag skulle vilja placera markspjut med LED vid varje träd. Därtill vill jag såklart gärna att denna belysning "kopplas" in på min befintliga utebelysning som går på skymningssensor och timer - såklart.
Den belysning som idag finns, och är kopplad till sensorerna är fyra stycken downlights som är placerade inne i simsen - se foto;
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har provat att "montera ur" en sådan downlight och den är ju dragen med vanlig el som ligger inne i själva simsen. Min spontana tanke är väl att jag bör kunna skarva en sådan och mata min el därifrån?
Det var väl egentligen min första fråga.
Min andra fråga, till ni som har erfarenhet... Hur får jag lämpligast in en skarvkabel från "insidan" av simsen till utsidan så att säga? Eftersom jag kommer välja LED antar jag det blir nån trafo och sådant också, förhoppningsvis kan jag "lägga" denna inne i simsen... Frågan är dock hur kommer jag "ut" från simsen... Det är ju inte direkt lätt att komma åt där inne, hålet där downlighten idag sitter är väl max 10cm i diameter.
Sedan kommer jag ju vilja gå ner till marken utmed fasaden (allra helst insidan av fasaden, men inser att det kanske blir svårt?).
När jag sedan väl nått marken tror jag mig veta på ett ungefär däremot.. Då tänker jag lägga tomrör en bit ner i mitt singel och mata kabeln tvärs över min singel-gång, till respektive träd. se foto;
Om det är ett nybyggt hus har du väl en ritning över elinstallationen? Det bör finnas en bättre punkt att koppla in din utebelysning från, det kanske t.o.m finns ett tomrör förberett för det. Transformator till LED-belysningen bör ju helst monteras på en plats där de går att komma åt.