Har köpt en kompressor 4hk.
Elmotorn är märkt 4HP/3KW 2800rpm 400V 6.5A (230V 11,3 eller 14,3A ser ej), cos phi 0,85. S3 75%.
Idag åtgår 2,65kW aktiv effekt (mätt med "riktig" trefasmätare)
, 3,2kVa och 4,6A vid 8 bar. Maxar 2,77kW vid 10bar, men så högt är onödigt.
Vid uppstart går det bara åt 1,5-2 kW innan det börjar bli ordentligt tryck.
Kompressorn är lite nerdrevad, blocket är gjort för att gå snabbare så jag vill dreva upp den igen för att få mer luft/mindre drifttid.
Elmotorn kommer då att hamna på 3,07-3,2 kW om jag kör 8-10 bar, eller 2,86-3,07 kW om jag kör 6-8 bar. Ström max 5-5,4A.
Behöver jag ens fundera? Motorn blir knappt fesljummen i dagsläget... Jag minskar ju drifttiden med 20% på detta vis. Har för mig att elmotorer ska vara ratade vid 40 graders omgivningstemp och att man alltid slarvar lite med den exakta effekten som tas ut hehe.
Det hör till saken att ABAC även anger 4HK/3kW för deras block som är ett steg större än mitt!
Inte omöjligt att jag framöver monterar en stor efterkylare, elfläkt och mikroprocessor som styr och i så fall kan jag ju övervaka motorns temperatur och efterkyla den.
Du har ju även en viss fasförskjutning i motorn att ta hänsyn till, det visar nog inte mätaren.
Det ska inte vara några problem skulle jag tro. Det är klart att du förstås minskar motorns livslängd om du pinar den mer.
Det låter kanske konstigt, men se till att den inte drivs med för låg spänning, typ långa klena kablar.
Motorn gör ju sina 1400 varv som styrs av en i stort sett konstant frekvens och belastningen är konstant.
OM då spänningen sjunker så måste strömmen öka för att behålla samma effekt.
Det är i andra hand strömmen man ska övervaka (i första hand temperaturen i lindningen men det är mera komplicerat)
Håller sig strömmen under 6,5 A och den inte blir för het så är det OK
Startmomentet för en trefasmotor är ung 2 ggr nominellt moment så att överlasta 50% känns i mesta laget.
TS tänkta överbelastning ligger i princip inom marginalen även vid kontinuerlig drift på motorn. Och med tanke på normala drift/paus för en komptessor är det närmast tomgång för motorn. Det enda som betyder något på både kort och lång sikt är kärntempen på lindningarna. Och upplever man tempen utvändigt som berörbar även efter längre tid, timmar, så är det ofarligt nästan oberoende hur man kortvarigt överlastat den.
Som prototypen skrev är det bästa skyddet givare i lindningen och det vanliga motorskyddet med tröga strömvärmda bimetaller praktiskt och oftast fullt tillräckligt.
Vid mätningen var det ca 3 meter kabel från inkommande el i gatan.
På rätt plats är det ca 10 meter 5G2.5 och 2 meter 4G1.5 (anslutningskabeln) från inkommande el.
Kan inte vara något problem med max 6A.
Nätspänningen verkar ligga runt 235-240V här, lite mer än på förra stället. Det skiljer några volt hit och dit på faserna.
Överströmsskyddet är ställt på 6,3A vilket är lägsta som går. Om det funkar kan jag inte testa, eller räcker det att överlasta en fas för att testa det kanske?
S3 75% betyder väl max 75% drift vilket även gäller för kompressorblocket.
Det betyder antingen att jag aldrig nånsin kommer få några problem alls om jag respekterar 75% eller att motorn internt är så usel att den knappt klarar 75%.
Jag gillar starkt alla elkunniga personer på detta forum. Tack!
Varvtalet för asynkronmotorer ska normalt vara angedda vid märkdata på skylten dvs effekt, spänning på den. Vill du leka med detta kan du anta ett linjärt förhållande inom det område man kör i normalt. Dvs räkna om märkeffekten vid märkvarvtalet till ett märkmoment vid fullast detta avtar då linjärt ner till noll vid synkronvarv (3000 vid tvåpolig) då kan du använda den proportinaliteten för att räkna om mätt varvtal till effekt via momentet vid aktuell punkt (även vid rimlig last större än märkdata). Vill du vara ännu mer noga tar du även hänsyn till aktuell spänning så att momentet enligt tidigare även är proportionellt mot kvadraten på spänningen relativt märkdata.