Vi har ett rum med två betongväggar som ser riktigt risiga ut på bottenplan i suterrängvilla. De tidigare ägarna har haft någon form av strukturgips på dem, som behöver täckas över med något som ser bättre ut...
Väggarna är i princip helt över jord, och har inga problem med fukt.
Planen är att bila och slipa bort så mycket som möjligt av gipset, för att få det relativt plant, och sedan regla upp gips längs med väggarna med 45mm stålreglar.
Det sitter dock två eluttag i väggarna, och jag vill därför att det ska dras el till nya uttag i väggarna.
Det finns även en kopplingsdosa i en av väggarna.
Jag tänkte naturligtvis be en elektriker montera de nya uttagen, men hur förbereder jag bäst för det här? Bör jag montera gipsskivorna och sedan markera på dem vart uttagen ligger med penna bara, eller bör jag borra hål för uttagen med en dos-såg, så att de är synliga?
Här är en bild som illustrerar vad jag vill göra, om det inte var nog bra beskrivet ovan:
Du bör stanna när du reglat upp, och inte sätta några gipsskivor. Då får elektrikern komma och montera dosor och ev rör/slang och ev kabel och så, som han vill.
Sen fräser du doshål i gipsskivorna på rätt ställen och sätter upp dom.
Skulle du hinna sätta upp skivorna i samma takt som elen fixas kan elektrikern sen montera uttag och strömbrytare direkt, men egentligen tycker jag att du ska måla/tapetsera innan och det kan vara ganska svårt att hinna med skivning lika snabbt som eldragningen ändå.
Du kan också passa på nu att komplettera med mer el om du tycker det verkar bra.
Edit:
Ska du bara "förlänga" befintliga uttag till exakt samma ställe bara "längre ut" till den nya skivan kan elektrikern eventuellt bara vilja förlänga dosan lite, med höga förhöjningsringar eller genom att montera en avkapad rot-dosa och då ska du däremot sätta upp skivorna innan, och helst markera centrum för den underliggande dosan exakt eller kanske ta upp doshål åt elektrikern.
Men detta bör du nog ta med den som ska ta sig an jobbet, vi på forumet vet inte hur denne elektriker vill göra.
Ta dit elektrikern INNAN du sätter skivor, skulle dom befintliga trådarna bli korta kan det vara ett helsike att hålla på långt inne i en vägg och byta dom.
Ok, blir väl lättast att göra så då helt enkelt. Bara att begära offert så fort som möjligt då antar jag.
Sätter dit regelverket, och parkerar skivorna mitt på golvet sålänge, och låter elektrikern styra upp elen innan jag monterar skivorna. Jag har inte panikbråttom ändå.
Tack för förslagen, då jag har rätt dålig koll på just elinstallation