817 läst · 3 svar
817 läst
3 svar
El behörighet
Har sett och läst att det finns byggföretag som har egen/egna elektriker anställda i sina byggföretag. Jag är själv elektriker och har nu fått möjligheten att bli anställd i ett mindre byggföretag. Eftersom jag kommer bli ensam elektriker undrar jag lite vad som krävs av mig samt av byggföretaget för att det ska gå rätt till väga?
Förmodar att jag måste läsa in Allmän behörighet el för att få utföra och stå som ansvarig för de elinstallationer jag kommer göra.
Någon med mer erfarenhet av detta som vet vad man mer måste göra eller bör tänka på?
Tack på förhand!
Förmodar att jag måste läsa in Allmän behörighet el för att få utföra och stå som ansvarig för de elinstallationer jag kommer göra.
Någon med mer erfarenhet av detta som vet vad man mer måste göra eller bör tänka på?
Tack på förhand!
Det du behöver göra är att fixa behörighet inget annat, alla försäkringar mm ska företaget stå för för du kommer ju att vara som vilken anställd som helst. Att vara "enda elektriker" på ett företag kräver oftast lite mer då man inte har någon i omgivningen som man "naturligt" kan bolla problem med och det kan bli lite besvärligt om man inte har en bred kompetens.
OCH du ska KRÄVA att dom regelbundet betalar för din fortbildning som tex föreskriftskurser och andra "uppdateringarar" som brukar komma vart och vart annat år. Utan dom kommer du knappast att kunna göra ett fullgott arbete.
OCH du ska KRÄVA att dom regelbundet betalar för din fortbildning som tex föreskriftskurser och andra "uppdateringarar" som brukar komma vart och vart annat år. Utan dom kommer du knappast att kunna göra ett fullgott arbete.
Redigerat:
Medlem
· kronoberg
· 1 520 inlägg
Tänk bara på att ta betalt för dina egenkontroller? och kontrollansvar? 2 % plus 2% säger avtalet som minimum. Går givetvis att förhandla till bättre.
Liknande trådar
-
Besiktningsprotokoll - svartmögel, fukt, badrumsrenovering antagligen utförd av någon utan behörighet
Köpa & Sälja hus -
Om man har en utbildning som elektriker med Begränsad el behörighet, vad gäller idag
El -
Elektriker utan behörighet
El -
Vilken elbehörighet har vanliga elektriker?
El -
Dra 12V-kabel utan behörighet
El