Byggahus.se
Nu när jag ska sätta uttag till köksfläkten i stugan har jag sneglat på hur elektrikern löst det hemma i huset. Eftersom det är trångt bakom skyddsplåten med ventilationsröret så har han monterat ett par decimeter skarvuttag som en fast anslutning. Smart, för då har man större möjligheter att vrida och stuva undan kontakten.

Är detta en ok lösning? Hur säkrar man dragsäkerhet i dosan?

Nu är förvisso min fläkt i stugan väggmonterad och inte takmonterad som i huset. Men det löser jag med ett doslock med ledningsuttag.

En vägghängd köksfläkt är det inget problem med vägguttag, det är bara att montera ett på väggen bakom kåpan. Som sagt är det när dom är takhängda som det blir klurigare. Jag känner till att vissa gör lite fullösningar med hon-kontakt direkt på trådarna och dyl. men vet inte riktigt vad jag tycker om det. Det är väl i såfall ett sånt undantagsfall där det kan tänkas vara okej (inte regelmässigt, men när det saknas bra lösningar så...).

En annan lösning som man skulle kunna göra är att montera ett 1-vägsuttag i en utanpåliggande dosa IP44 tänkt för installationsapparater och montera en rörstuds på sidan där man trycker i slangen som kommer från taket. Sedan får det hänga fritt bara.

Jag har bara dragit fram ström till en sån fläkt och det var 2011, kommer inte ihåg hur jag löste det den gången.

//Patrik

Redigerat:
Ansluter man fläkten med en flexibel slang kan man sätta uttaget "snett bakom" slangen och naturligtvis använder man ett infällt uttag. Att montera ett skarvuttag fast är inte helt OK ett annat alternativ skulle vara en "anslutningsdosa" i apparatdosan det får garanterat plats.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.