Byggahus.se
Köpte en lampa på blocket (Flos 2097/30) och blir inte klok på sladdarna är kopplade inuti lampan. Lampan har 4 sladdar (svart, brun, blå och grön/gul). Antar att lampan är tänkt att ha tillsammans med en kronbrytare där svart och brun tänder olika grupper av glödlampor i själva lampan.
Eftersom jag inte har någon jord dragen till taket där lampan ska hänga så kopplade jag helt sonika fasen till svart och brun på lampan (som jag tvinnade ihop) och nollan till blå. Då lös bara en grupp glödlampor.
Funderade lite och struntade att koppla in den bruna sladden på lampan. Alltså fas till svart och nollan till blå. Då lös samma grupp glödlampor som tidigare.
Ändrade om så att fasen gick till brun och nollan till blå. Då! Då lös gruppen med glödlampor, som lös tidigare, med något reducerad ljusstyrka, men också den andra gruppen med ännu lägre ljusstyrka.

Efter mycket huvudbry så gjorde jag samma sak fast med lampan kopplad till en stickkontakt, inte min dimmer. Samma resultat.

Hur e detta möjligt? Hur ska lampan kopplas in? Är det glappkontakt någonstans inuti lampan? Är färgerna "fel" på lampan?

Låter som att grupperna har gemensam fas men två olika nolla (brun och blå som nolla).

13th Marine skrev:
Låter som att grupperna har gemensam fas men två olika nolla (brun och blå som nolla).
Fast antagligen tvärt om eftersom man vanligen inte bryter i nollan.

Koppla brun och blå till fas (tändtråden), och svart till nollan.

Redigerat:
Mycket riktigt. Tvinnade ihop brun och blå på lampan och kopplade till nollan och fasen på svart. Då, "vart det ljus i guds hus". Tack för tipsen!

• Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
CheeseMan skrev:
Mycket riktigt. Tvinnade ihop brun och blå på lampan och kopplade till nollan och fasen på svart. Då, "vart det ljus i guds hus". Tack för tipsen!
Jag hoppas du bara tvinnade ihop väldigt provisoriskt och satte en riktig klämma/koppling sen. Kan ju bli hyfsat spännande annars när tvinningen går upp och börjar glappa...

Tack för omtanken, men dom sitter ihoptvinnade i en sockerbit så det ska nog inte tvinna upp sig själv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.