4 275 läst · 12 svar
4k läst
12 svar
Dra om viss el - Använda äldre färgstandard på kablar?
Bor i ett hus byggt 1979. Håller på med en del renovering som till viss del involverar omdragning av el, bla kommer en nuvarande trefasmatning till tvättmaskin (varje fas har egen säkring) delas upp till 3st enfasgrupper, vanliga VU.
Jag har gått Elprogrammet i gymnasiet, så även om jag inte i dagsläget har behörighet då jag gjort andra yrkesval längs vägen anser jag mig ändå tillräckligt kunnig för att genomföra dessa relativt små förändringar själv. Men det jag känner mig osäker om är valet av färg på de nya FK-ledarna (all dragning är, och förblir dold i VP-rör).
De färger som använts i befintlig installation är tex:
Fas = Svart
Nolla = Blå
Skyddsjord = Grön/gul
Tändtråd = Brun
I mina ögon är installationen så pass "modern" så jag skulle gärna med gott samvete fortsätta med de färger som använts, för att få hela husets installation någorlunda likvärdig.
Jag tycker personligen det känns sämre att i detta läge gå in på dagens standard med brun som fasledare, då denna är (och kommer fortsätta vara) tex tändtråd i stora delar av huset i övrigt.
Tänker jag helt galet, och bör jag se till att all nydragning blir helt enligt dagens standard?
Jag har gått Elprogrammet i gymnasiet, så även om jag inte i dagsläget har behörighet då jag gjort andra yrkesval längs vägen anser jag mig ändå tillräckligt kunnig för att genomföra dessa relativt små förändringar själv. Men det jag känner mig osäker om är valet av färg på de nya FK-ledarna (all dragning är, och förblir dold i VP-rör).
De färger som använts i befintlig installation är tex:
Fas = Svart
Nolla = Blå
Skyddsjord = Grön/gul
Tändtråd = Brun
I mina ögon är installationen så pass "modern" så jag skulle gärna med gott samvete fortsätta med de färger som använts, för att få hela husets installation någorlunda likvärdig.
Jag tycker personligen det känns sämre att i detta läge gå in på dagens standard med brun som fasledare, då denna är (och kommer fortsätta vara) tex tändtråd i stora delar av huset i övrigt.
Tänker jag helt galet, och bör jag se till att all nydragning blir helt enligt dagens standard?
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Jag (som inte är elektriker) har uppfattat att man ofta kör vidare med gammal färg på fasledare (dock tror jag att det är i princip förbjudet att använda ex. röd som skyddsjord i en ny dragning, även om det "bara" är underhåll).
Jag tror att om man ex. drar en grupp vidare till ett nytt rum, eller byter allt i ett rum, så bör man uppgradera till nya färgstandarden. Dvs. att det finns en rimlig gränslinje mellan gammalt och nytt.
I fallet med 3 VU från en trefasgrupp som tidigare varit TM. Så tycker jag att man bör köra med nya färger. Dels så har du ändå 3 olika färger på faserna i matningen till dosan där det delas upp. Dels antar jag att det är kort sträcka mellan uttagen och dosan där det delas upp. Knappast risk att någon ser en fasfärg i ena änden och den nya färgen i andra änden och inte begriper var det byter färg.
Jag tror att om man ex. drar en grupp vidare till ett nytt rum, eller byter allt i ett rum, så bör man uppgradera till nya färgstandarden. Dvs. att det finns en rimlig gränslinje mellan gammalt och nytt.
I fallet med 3 VU från en trefasgrupp som tidigare varit TM. Så tycker jag att man bör köra med nya färger. Dels så har du ändå 3 olika färger på faserna i matningen till dosan där det delas upp. Dels antar jag att det är kort sträcka mellan uttagen och dosan där det delas upp. Knappast risk att någon ser en fasfärg i ena änden och den nya färgen i andra änden och inte begriper var det byter färg.
Det låter vettigt, kanske lika bra att kasta om så hela rummet man ger sig på blir gjort enligt dagens standard. Det är ju inget stort extrajobb i sig, tänkte mest för att inte förbrylla någon i framtiden som ger sig på det hela, men som du nämner så bör det inte ställa till några bekymmer då man enkelt ser vad som gjorts i kopplingsdosan.hempularen skrev:Jag (som inte är elektriker) har uppfattat att man ofta kör vidare med gammal färg på fasledare (dock tror jag att det är i princip förbjudet att använda ex. röd som skyddsjord i en ny dragning, även om det "bara" är underhåll).
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 162 inlägg
Min nya anläggning påbörjades och sattes i drift precis innan färgbytet. Elektrikern tyckte det var vansinnigt att byta för de avslutande installationerna, så vi satte upp en varningsskylt ovanför gruppförteckningen att anläggning har svart obruten fas. Samma skylt sitter även på elcentralen. Övertydligt, ja. Sunt förnuft skulle jag säga.
Sunt förnuft är aldrig fel, och lite av den anledningen skulle jag själv tycka det vore skönt att helt enkelt fortsätta med svart som fas, både för min egen skull då jag vet att allt svart = fas när man gör något framöver, och dessutom till förmån för någon annan som pillar i installationen då man helt enkelt kan utgå från att all el är dragen enligt 70-talets standard.Johan Gunverth skrev:Min nya anläggning påbörjades och sattes i drift precis innan färgbytet. Elektrikern tyckte det var vansinnigt att byta för de avslutande installationerna, så vi satte upp en varningsskylt ovanför gruppförteckningen att anläggning har svart obruten fas. Samma skylt sitter även på elcentralen. Övertydligt, ja. Sunt förnuft skulle jag säga.
Var det någon anledning till att du drog om all el? Del i en total renovering eller bara något du ville göra ändå? Funderar varför elektrikern tyckte det var vansinnigt?
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Nej, ge dig inte på att byta trådar bara för färgens skull. Du riskerar att råka ut för rörstopp helt i onödan.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 162 inlägg
Nybygge/självbygge/långsambygge. Inte alla rum klara vid inflyttning (de är inte helt klara ännuancientacid skrev:
Jag skulle inte tveka utan fortsätta med svart för obruten fas i en befintlig anläggning med denna standard. Nu är jag iofs inte behörig och vet egentligen inte vad regelverket säger... 
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
När det enbart handlar om svart vs brun röstar jag också för att behålla den färgordning som finns. Det blir bara förvirring kring vilka rum som använder vad.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 135 inlägg
Så länge huset står kvar kommer det ju inte att råda någon tvekan om att den svarta tråden kan vara strömförande. Merparten av alla fastigheter är ju installerade med "den gamla" standarden, så elektriker som ska jobba med anläggningarna i framtiden kommer ju ändå att få leva med den. Så länge färgerna inte bryter mot nuvarande eller tidigare standarder måste det vara godtagbart (när det handlar om hempul). För ett nybygge skulle jag resonera annorlunda.
Jag känner mig övertygad, jag låter svart tråd vara obruten fas i de små omdragningar jag gör, och ger mig inte på att byta någon enstaka grupp/rum heller för den delen. Slipper på så sätt den förvirring jag inte ville riskera att orsaka, och känns bra att man har något sånär likvärdigt i hela huset (om än en "gammal" standard).
Att tolka av de svar jag fått verkar det åtminstone inte regelvidrigt att behålla svart fas, trots nydragningar, och det var väl i grund och botten det jag ville få bekräftat.
Att tolka av de svar jag fått verkar det åtminstone inte regelvidrigt att behålla svart fas, trots nydragningar, och det var väl i grund och botten det jag ville få bekräftat.
Behåll dom färger du har, det finns INGET som säger att en viss färg ska ha en viss funktion FÖRUTOM gul/grön och blå. Dom övriga färgerna kan man använda efter behag (men det kan underlätta om man följer dom nya idéerna). Dock ska man försöka vara konsekvent inom samma "anläggning" men det är enbart för att underlätta för dom som ev. kommer och ska göra nått med anläggningen.
Medlem
· Södermanland
· 611 inlägg
Ska du komplettera en befintlig anläggning med någon enstaka grupp så ska du använda befintlig färgstandard.
Vid nybygge eller en omfattande totalrenovering så ska du använda idag gällande färgstandard.
Vid nybygge eller en omfattande totalrenovering så ska du använda idag gällande färgstandard.
Liknande trådar
-
Strömbrytare som motsvarar att dra ur kabeln
El -
Hej! Jag varmavatten med vedpanna men det finns automatic temperature för att flytta värmvatten till andra tankar o det fungerade inte?
Värme allmänt -
Inte som oss andra, vissa flyttar till en ö
Övrigt husrelaterat -
Relä som ändrar läge vid viss effekt?
El -
Visst gäller rotavdrag för sommarstuga?
Övrigt husrelaterat