Jag har en gammal som jag tror kallas kulokabel som sitter i ett elrör av stål. Nu tänkte jag använda elröret för att dra nätverkskabel i men jag har ingen aning om hur man får ut kabeln. Den går utanpåliggande i källartaket sedan upp in ett elrör av stål i källartaket. När jag drar i den så flexar bara elröret ut ur bjälklaget. Jag har försökt att spruta in silikonspray men det är så trångt mellan kabel och rör så jag vet inte hur långt in det kom. Jag har inte tillgång till tryckluft men om det är väldigt viktigt så kanske jag kan låna en kompressor. Någon som har tips och ideer?
" När jag drar i den så flexar bara elröret ut ur bjälklaget"
tyder på att den sitter fast i andra ändan eller eventuellt i röret. Så jag frågar som Patrik
Om det nu är ett gammalt rör med dåligt glid, vore det då inte bra att knyta fast den nya kabeln som ska dras i på den gamla kabeln som ska dras ur? Ett krångligt moment är bättre än två, typ. Om du måste använda brutalt våld för att få ut den gamla kabeln finns nog risken att du aldrig får igenom den nya.
Jag undrar oxå vart den går?
Kan du komma åt röret på nåt ställe på mitten? Iså fall kan du fimpa röret där och försöka dra ur för att sen skarva ihop det igen.
Om inte det är en möjlighet och du vet att du har minst 2 st 90° böjar så skulle jag leta efter ny kabelväg
Jag har haft stopp i rör som varit under 1m och som bara sväng ca 45 grader precis där de kommer ut ur väggen. Helt omöjligt att få ur. Så tror du får leta bättre kabelväg.
Jag har haft stopp i rör som varit under 1m och som bara sväng ca 45 grader precis där de kommer ut ur väggen. Helt omöjligt att få ur. Så tror du får leta bättre kabelväg.
Samma erfarenhet här. Tvärstopp i ett 2 m långt rör där man fulat och dragit in kulo. Elektrikerna sa att det var inget att göra åt.
Kröken (troligtvis 90 grder) är nog precis under innertaket. Ska försöka med att kapa kulon och köra upp en borr. Kulon mynnar ut i en dosa på ungefär samma nivå som innertaket någon meter bort. Förstår mig inte på idioter som kör in en kulo i ett elrör. Om det nu ska uppdateras är det näst intill omöjligt att göra något åt den. Är det väldigt mycket bättre om man har tryckluft när man kör upp silikonoljan?
Om det verkligen är kulo, så tvivlar jag på att silkonolja gör någon nytta. Man skall vara väldigt försiktig med silikonolja och elprylar. Silikonolja har en otrolig förmåga att sprida sig. Det kan ta flera år, men den kan vandra långa sträckor, och komma in i brytare och kontakter. Silikonolja är en utmärkt isolator som man inte vill ha på kontaktytor.
Ser inte ut att vara kulo, troligtvis EKKL eller EKK. Har den blymantel under plasten är den svår att dra ut, du borde försöka hjälpa till från båda hållen. Att bara dra i en ände är nog kört om det är någon böj där också.
Sån kabel har en otrolig förmåga att skära och sätta sig i minsta böj om man inte kan lätta genom att trycka på också.
Det kanske inte är kulo men den har mantel under plasten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur gör man för att få bort silikonoljan då man använt den. Spruta in avfettning i öppningarna på rören, kan det skada kablarna? Jag har gjort så att jag har sprutat på kabeln med hushållspapper som bakgrund. Hushållspappret har jag sedan dragit längs kabeln när jag drar den.
Ang. "kulon" vi har varit två och puttat och dragit, och hängt i kabeln. Det var det första jag provade. vill verkligen få ut skräpet. Och inga små mängder silikonolja har sprutats in i de rören.
tror ni det går att borra?
Har du dragit fast den rejält är det nog inte lätt vad man än gör, men går det att dra upp i andra änden borde det vara bättre. Och i så fall klippa vid taket om den ger sig lite och trycka på änden därifrån. Luft kan säkert göra lite om det går att få vettigt tätt mot änden. Hade du haft mer vana vid detta kanske det gått från början, sitter det efter lite våld kan det nog vara kört.
Det är väl rätt troligt att den skurit fast i just böjen så du kan ju alltid frilägga böjen och kapa röret där. Då får ju lite jobb att återställa det, men det kanske är enda alternativet. Är det en gipsvägg kan du ta hål med en hålsåg och trycka dit ett doslock efteråt.
Kan du prova att jobba från två håll? Fäst en dragfjäder i koppartrådarna på varje sida, skala av så mycket isolering som det går, dra så långt du kan åt andra hållet, skala bort all isolering som tittar ut, dra åt andra hållet. Förhoppningsvis kommer du lite längre eftersom motståndet borde minska med minskande mängd mantel. Och med lite tur så får du ut sladden.