Byggahus.se
Kan nån vänlig själ förklara för mig hur man kan koppla en 3-fasspis till ett vanligt 3-fas uttag? Jag har en 3-fas spis med perilexpropp men bara vanliga 3-fas uttag (CEE). Har sökt med ljus&lykta efter nån slags konverteringssladd men det finns bara cee-hona till perilexpropp.
Känns inte som det borde vara raketforskning men snabba sök på internätet har inte gett så mycket :rolleyes:

Jag tror inte att det finns någon perilexhona för sladdmontage. Har bara sett sådana för fast montage. Av den anledningen tror jag det inte finns några adaptrar åt det hållet men jag kan ha fel.

Kanske kan du göra en adapter själv genom att fästa ett perilexuttag på en planka och en bit kabel till CEE-proppen. Elgudarna här på forumet lär inte gilla den lösningen förstås.

Alternativt kan du byta hela anslutningskabeln till spisen och sätta en CEE-propp direkt på den. Kanske bästa lösningen?

Eller så byter du ut 3-fasuttaget till ett perilexuttag!

Redigerat:
Det finns Perilex för sladdmontage både hane/hona och även raka, men enklast borde vara som HandySmurf säger att byta till CEE-propp i stället.

Jo, byta till CEE-propp på spisen blir nog det enklaste iallafall. Det borde väl "bara" vara att knyppla ihop faser/nolla/jord till rätt prippar så skall det väl funka? Nån som vet om man behöver tänka på fasvändning måntro?
P.S tack för alla rackarns snabba svar =)

Och jag skulle montera ett Perelexuttag för då är allt redan fixat när man ska byta spis nästa gång.

Du behöver inte bekymra dig om fasföljd i detta fall. Viktigt att Jord och Nolla hamnar rätt.

Det är väl knappast i köket TS har CEE-uttag, men det går ju att byta uttag till Perilex om man inte vill byta stickproppen.

Mikael_L
HandySmurf skrev:
Jag tror inte att det finns någon perilexhona för sladdmontage. Har bara sett sådana för fast montage. Av den anledningen tror jag det inte finns några adaptrar åt det hållet men jag kan ha fel.

Kanske kan du göra en adapter själv genom att fästa ett perilexuttag på en planka och en bit kabel till CEE-proppen. Elgudarna här på forumet lär inte gilla den lösningen förstås.
Jag har svårt att avgöra om jag ska räknas som någon av elgudarna här, är det antalet inlägg i forumsdelen som räknas så ligger jag bra till, är det verklig kunskap så halkar jag långt efter. ;)

Men är det en tillfällig lösning så tycker jag att HandySmurf har ett ypperligt förslag, sätt ett uttag på en planka eller liknande, montera en kort bit gummikabel eller RKK med 5 ledare (5g2,5 eller 5g1,5) och var ordentlig med kabelavlastningen, så det inte går att rycka loss kabeln från uttaget. Sen sätter du en CEE-propp på sladden.

Men gäller det en mer permanent installation så byter du perilexuttaget på spisens sladd till ett CEE, Men ännu bättre så byter du till ett perilex-uttag på väggen. Ja allra bäst helt klart, om spisen ska stå där permanent.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.