Byggahus.se
Jag letade på nätet efter rörelsevakter som har 3 lägen: av, på & auto. Jag har tidigare sett rörelsevakter men utan strömbrytare. Jag har nu hittat några men de flesta kostar 1.500 kr. Varför de är så dyra begriper jag inte. Till slut fann jag två billiga och vill tipsa, en på Biltema för 150 kr och Kjell för 200 kr.

www.biltema.se/sv/Bygg/El/Uttag-Strombrytare-och-Dimmer/Rorelsevakt-infalld-LUBILINE-46917
www.kjell.com/sortiment/el/el-produkter/starkstrom/rorelsevakt/infalld-rorelsevakt-p50176

Biltemas reagerar även för ljud. Kopplingschemat är tämligen uppenbart, den måste ha ström hela tiden så att vakten fungerar. Men hur kablarna på bilden ska kopplas vet jag inte. Den svarta från ovan leder ström (fasledare?) och går vidare ned till väggkontakten. Sedan blir jag osäker. Taklampan är kopplad till vit & blå kabel. Blå brukar vara neutralledare.

• IMG_3480.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3526.JPG
    Skapa konto
  • IMG_3527.JPG
    Skapa konto
  • IMG_3522.JPG
    Skapa konto
  • IMG_3520.JPG
    Skapa konto
  • IMG_3490.JPG
    Skapa konto
  • IMG_3486.JPG
    Skapa konto
Redigerat:
Ser ut som du har vit nolla och blå tändtråd till lampan. Du måste ansluta nollan till rörelsevakten för att det ska funka. Alltså svarta på L, Blå på L1 och vita på N.
Själv hade jag nog trådat om till riktiga färger. Vit nolla är gammal standard

Redigerat:
  • Gilla
Vasan1628 och 2 till
  • Laddar…
Jag tänkte koppla svart till L, blå till L' och en T-koppling från den vita till N.... om det kan funka.

Precis! Huset är från 1970. Men jag är verkligen konfunderad vad kablarna leder någonstans. Den vita kan ju inte gå från taklampan direkt till väggkontakten och sluta där. Den går väl vidare till elcentralen då. Jag är ingen expert :|

Redigerat:
Jo, det funkar om inte den vita blir för kort. Annars får du dra ny tråd nerifrån uttaget. Den vita går till en dosa någonstans. Troligtvis högt uppe på väggen.

• Gilla
Vasan1628
  • Laddar…
Det är vanligt att matningen kommer från takdosan, eller alltså, från centralen till takdosan och därifrån ned till strömbrytare och uttag.

Vi får hoppas att färgvalet åtminstone är konsekvent i huset...

• Gilla
Vasan1628
  • Laddar…
Det kan också vara så att matningen kommer från vägguttaget om du inte lyckas klura ut varifrån den kommer.

Det är vad jag vet inte förbjudet att komplettera med gulgrön jord även om resten har gamla färger, men jag tycker inte det är särskilt snyggt.

Värt att veta är att förr förekom både varianten med svart fas och vit nolla, men även vit fas och svart nolla.

Det finns viss risk att något är förväxlat så att det är nollan som bryts, sägs ha varit riktigt vanligt om Uppsala-elektriker jobbat i Stockholm eller vice versa!

• Gilla
Vasan1628
  • Laddar…
Tack för tipsen. Jag behövde en T-koppling eftersom jag inte ville kapa den vita kabeln, de skulle bli för korta. Jag hade redan en blå och den var till bilen med 12 V. Men när jag var hos Kjell & Co plockade han fram en identisk röd för starkström så min blåa får duga.
Det var trångt i dosan och jag fick skala plastkanten med kniv innan jag kunde trycka in den feta apparaten.
Jag har ställt in max känslighet, min ljud och max tid. Tidsmarkeringen tycker jag är bakvänd, den borde stå på minimun men det är max. Mikrofonen kan vara bra om man vill att den ska tända tidigt, det tar någon minut innan lysrörslampan lyser med full kraft. LED-ljus blir det nog senare.

Hoppas ni uppskattar denna tråd, det finns flera trådar om detta men utan bilder och jag förstod ingenting. Jag kan verkligen rekommendera rörelsevakt. Det är helt underbart att bara gå in och ut utan att varenda gång tända och släcka. Det här var pannrummet och det blir ett par rum till där vi gör korta besök, t ex förrådet, hobbyrummet och liknande.

• IMG_3545.JPG
    Skapa konto
  • IMG_3558.JPG
    Skapa konto
  • IMG_3574.JPG
    Skapa konto
  • IMG_3585.JPG
    Skapa konto
  • IMG_3587.JPG
    Skapa konto
  • IMG_3590.JPG
    Skapa konto
  • IMG_3591.JPG
    Skapa konto
  • IMG_3592.JPG
    Skapa konto
  • Gilla
Pierre1981
  • Laddar…
Vi har också ett antal rörelsevakter hemma och man vänjer sig ganska snabbt kan jag säga.
Angående din inkoppling: Att detta är hempulat avslöjas direkt på den blåa scotchlocken, för den är inte ok! Dra en ny tråd om den inte räcker ner till uttaget istället och skarva med en riktig toppklämma. Samt är det alldeles för långt avisolerat på blå och svart, på de svarta verkar det dessutom spreta lite kardeler.

snaggletooth skrev:
Vi har också ett antal rörelsevakter hemma och man vänjer sig ganska snabbt kan jag säga. Angående din inkoppling: Att detta är hempulat avslöjas direkt på den blåa scotchlocken, för den är inte ok! Dra en ny tråd om den inte räcker ner till uttaget istället och skarva med en riktig toppklämma. Samt är det alldeles för långt avisolerat på blå och svart, på de svarta verkar det dessutom spreta lite.
Den röda T-kopplingen för starkström på Kjell & co var röd men identisk. Är de olika ändå? Ingenting spretar. Något som däremot spretade (minst sagt) är kabelhärvan ovanför som Sofia Allvärme i Stockholm lämnade efter sig helt öppet efter att de installerat oljepannan 2001. I över 10 år har de varit - STRÖMFÖRANDE. Då jag på ett infall (jag brukar alltid kortsluta kontakter för att se att de verkligen är urkopplade) även testade dessa kablar med skrivmejseln small det till och mejseln svetsades fast i en kabel. Denna härva lämnades alltså öppet av så kallade "proffs".

• IMG_3528.JPG
    Skapa konto
Redigerat:
Ja, det låter nästan som framkallande av fara för annan, klar grund för en polisanmälan.
Fast Sofia Allvärme är nog proffs i VVS, inte el, för det låter inte som att de skulle ha någon elinstallatör på den firman. Och har dom det skulle iaf jag definitivt gjort en anmälan till elsäkerhetsverket också.

• Gilla
Vasan1628
  • Laddar…
Kan det vara denna som Kjell visade upp?
Den är insorterad under biltillbehör...
skarvklamma-rod

He he he. Just det. Ännu ett "proffs" från Kjell & co har givit sig till känna....
Nå, jag ska byta koppling men det är ju ändock bara en liten lampa. Och så ska jag klippa av kablarna en bit i ändarna så att isoleringen täcker helt. Vi planerar renovera hela pannrummet inför installation av bergvärmepump och jag tänkte bara testa först. Jag låter behörig elektriker (dock ej från Allvärme) kolla alla byten jag gjort.

Redigerat:
snaggletooth skrev:
Ja, det låter nästan som framkallande av fara för annan, klar grund för en polisanmälan.
Fast Sofia Allvärme är nog proffs i VVS, inte el, för det låter inte som att de skulle ha någon elinstallatör på den firman. Och har dom det skulle iaf jag definitivt gjort en anmälan till elsäkerhetsverket också.
Exakt! Tack för den uppmaningen. Jag satt precis och tänkte i dom banorna, polis och någon myndighet men tvekade. Men din uppmaning gör att jag bestämt mig. Det var utan tvekan elektriker som var med eftersom de monterade en hel del nya kabeldragningar, strömbrytare osv osv, bl a den som handlampan hänger på.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.