Svara Nytt ämne
  1. 2012-06-03 10:18

Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: aug 2006
    Uppland
    21 552 inlägg
    Gillad 1 765 gånger
    1083 bilder
    Om man hårddrar i enlighet med regler så är FK ut genom ett rörutlopp godkänt tillsammans med fast monterad armatur, t.ex. lysrörsarmatur eller sån där porslinsockel + glasglob, m.fl. armaturer för fast montage.

Men att ansluta FK/EK direkt på en honkontakt avsedd för kabelmontage är givetvis helt "olagligt", iaf felaktigt enligt ett flertal punkter utifrån elinstallationsreglerna.
    Det blir endast enkelisolerad kabel, det ansluts fel kardeltyp till rörlig kontakt (FK och EK not OK, RK OK), det saknas ev kabelavlastning. Dvs 2-3 fel.

Sen skiljer sig teori och praktik mellan olika elektriker, som vanligt.
    Den som vet mest, gissar minst !

2. 2012-06-03 12:55

Senior medlem Medlem: feb 2007
    996 inlägg
    Gillad 24 gånger
    1 bilder
    Det kanske skule kunna vara tillåtet med någon speciell typ av kabel i röret (kanske aceflex?) tillsammans med dragavlastning i dosan som kabeln utgår ifrån.

Utanpåliggande lamputtag känns bra mycket enklare än att försöka hitta ett korrekt alternativ.

3. 2012-06-03 13:18

Mikael_Ls avatar
    Uppland
    21 552 inlägg
    Gillad 1 765 gånger
    1083 bilder
    Man måste bestämma sig för om man vill vara korrekt eller pragmatisk.

Eller så väljer man kanske något på skalan mellan dessa alternativ.

4. 2012-06-03 13:49

Senior medlem Medlem: feb 2007
    996 inlägg
    Gillad 24 gånger
    1 bilder
    FK i lamphona för sladdmontage ger mig rysningar när jag ser dem. Det är så felanvänt material.

5. 2012-06-03 14:25

eluffe skrev Visa original
    Det är inte tillåtet att sätta uttaget direkt på enbart grundisolerade trådar typ FK, om du tvunget vill ha uttaget monterat direkt på "sladdarna" så får du lösa det på något annat sätt.
    Svaret jag gav var utifrån hur en del elektriker fortfarande gör i praktiken vid installationer. Har inget att göra med hur jag gör.

6. 2012-06-03 14:38

Men jag måste ändå få fråga gällande lamputtag/hona för sladdmontage och hur det fungerar i praktiken.
    Det finns både jordade och ojordade med dragavlastning. Varför får vissa rysningar om de ansluts med FK med riktigt fäst dragavlastning kontra om de fästs på en kabel/sladd? Förutsätter att taklampan sitter riktigt fäst i krok och även har dragavlastning för lampsladden. Sliter jag ned hela armaturen så att dragavlastningen släpper i lamputtag/hona så är det ju "skitsamma". Vad är den stora skillnaden?

7. 2012-06-03 14:42

Mikael_Ls avatar
    Uppland
    21 552 inlägg
    Gillad 1 765 gånger
    1083 bilder
    Främst för att EK eller FK inte tål att det vickas så mycket innan kardelerna går av.
    Det tycker jag är den viktigaste anmärkningen.
    EK/FK är endast enkelisolerat, EKK, SXK osv är dubbelisolerat.
    EKK är ändå fortfarande fel, pga av enkelkardeliga ledare, går lätt av. Det ska i så fall vara RKK.

8. 2012-06-03 15:02

Mikael_L skrev Visa original
    Främst för att EK eller FK inte tål att det vickas så mycket innan kardelerna går av.
    Det tycker jag är den viktigaste anmärkningen.
    EK/FK är endast enkelisolerat, EKK, SXK osv är dubbelisolerat.
    EKK är ändå fortfarande fel, pga av enkelkardeliga ledare, går lätt av. Det ska i så fall vara RKK.
    Köper det som ett argument, men som praktiker så har det aldrig inträffat i vårt hus från -60 som enbart har denna lösning i samtliga tak. Och det är ju inte så mycket som rör på sig inne i upphängningen om man gjort en riktig anslutning med flexibel sladd ned till lampan. I fasta armaturer inget problem.

9. 2012-06-03 15:25

Patrik_Heds avatar
    Gudfader Medlem: okt 2008
    23 år
    Gävleborg
    7 384 inlägg
    Gillad 468 gånger
    77 bilder
    Sedan får man tänka på hur det estetiskt ser ut när det inte sitter någon lampa som täcker eller en lampa som kåpan inte sitter dikt mot taket. Det ser för jäkligt ut.

//Patrik
    Kopparkullen gillar detta.

10. 2012-06-03 15:41

Patrik_Hed skrev Visa original
    Sedan får man tänka på hur det estetiskt ser ut när det inte sitter någon lampa som täcker eller en lampa som kåpan inte sitter dikt mot taket. Det ser för jäkligt ut.
    //Patrik
    Jo, men är inte det ett problem med båda utanpåliggande uttag och lamputtag på sladd. Tätar inte kåpan med ansluten lampa så blir det snett i båda fallen. Och där vi inte har någon lampa sitter det en kåpa, vilket vi även har i fritidshuset med dosor/infällda uttag om inte det finns någon lampa för uttagen, för infällt utag med krok är ju inte snyggare.
    Ber om ursäkt att jag kanske överargumenterar, men de var så otroligt negativt med dessa lamputtag att jag måste se det praktiska jämfört mot teorier. Och i vårt fall har vi två hus med båda dessa lösningar.

11. 2012-06-03 16:39

Bo.Siltbergs avatar
    Gudfader Inloggad Medlem: jan 2008
    Värmland
    7 469 inlägg
    Gillad 946 gånger
    94 bilder
    Lamputtag direkt på FK/EK i gamla ojordade rum, eller en sockerbit, är ganska vanligt - så gjordes det förr. Frågan är om det fortfarande är totalförbjudet i ojordade rum? Någon egentlig skillnad mellan sockerbit och lamputtag ser jag inte. Det handlar i praktiken om fast montage av en lampa, som sedan kommer att hänga still ett antal år. Det bygger också på att det finns en kåpa som tätar mot taket.

Men vid nyinstallation gör man naturligtvis inte så. I dagens jordade rum faller det dessutom på att enkelisolerade ledare är berörbara (nåja) vilket inte är tillåtet. Dessutom faller många gamla ojordade lampor med kåpa av metall bort.

12. 2012-06-03 17:08

Mikael_Ls avatar
    Uppland
    21 552 inlägg
    Gillad 1 765 gånger
    1083 bilder
    Bo.Siltberg skrev Visa original
    LDet bygger också på att det finns en kåpa som tätar mot taket.
    Ja den kan man ju kanske anse som en apparat eller den andra isolerande barriären.
    Inte värre än en del andra godkända lösningar:
    doslock_E1426297_98p.jpg (391 visningar)

13. 2012-06-03 19:07

Larsas avatar
    Forumgud Inloggad Medlem: sep 2005
    45 år
    Stockholm
    2 002 inlägg
    Gillad 161 gånger
    82 bilder
    sa3afc skrev Visa original
    http://www.eldirekt.se/uttag/lamputt...-utanpliggande Den här tycker jag är att föredra om det inte finns takdosa.
    Oj vilken diskussion det blev... Får bli ett sådant som sa3afc tipsade om..

Tackar/Larsa
    Patrik_Hed gillar detta.

14. 2012-06-03 19:31

JOW
    Forumgud Medlem: sep 2008
    Uppsala
    2 414 inlägg
    Gillad 75 gånger
    53 bilder
    Mikael_L: hur menar du? Om man klamrar en kabel i ett tak, från takdosan, och går till en utanpåliggande dosa/lamputtag. då är väl ditt täcklock med rörutlopp ok? Inget som sitter löst då?

15. 2012-06-03 19:48

Patrik_Heds avatar
    Gudfader Medlem: okt 2008
    23 år
    Gävleborg
    7 384 inlägg
    Gillad 468 gånger
    77 bilder
    JOW skrev Visa original
    Mikael_L: hur menar du? Om man klamrar en kabel i ett tak, från takdosan, och går till en utanpåliggande dosa/lamputtag. då är väl ditt täcklock med rörutlopp ok? Inget som sitter löst då?
    Då kan man inte sätta något lamputtag, därför kan det vara olämpligt i åtminstone ditt exempel.

//Patrik

Liknande ämnen

1. 'Rotera' takdosa
    av embeoo i forum El
  2. Oberation: Takdosa
    av MagnuCC i forum El
  3. Takdosa-Måste jag flytta den?
    av snav i forum El
  4. Takdosa vid renovering?
    av Stefan_B i forum El
  5. Förhöjningsring takdosa
    av JohanKson i forum El