Frågan är kanske om det är tillåtet att ha en lampkontakts-hona på FK ur ett rörutlopp.Det är ofta använt, men inte så bra. Rsike n för skador om man råkar dra i dem är nog rätt stor.
Jag elektrikern byta till takdosor + amputtag där det gick, utanpåliggande lamputtag på övriga ställen innan vi flyttade in.
Jag elektrikern byta till takdosor + amputtag där det gick, utanpåliggande lamputtag på övriga ställen innan vi flyttade in.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Formellt kan det inte vara tillåtet med en sladdhona monterad på EK/FK i taket. Men det är ju ingen kontakt man brukar dagligen så det är ingen fara. Ett utanpåliggande lamputtag kan vara en lösning.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Man kan ju trä på lite PVC slang och skjuta upp en bit i röret. Så är det väl ialla fall nästan en godkänd lösning?
Fråga några elektriker så kommer ni få många svar att man släpper ut trådarna och ansluter till honkontakt, där dragavlastningen blir via takkroken till lampa och lampans upphängning med av lampsladden.
Så utgår vi från hur många/merparten gör i praktiken så är det så man gör.
Så utgår vi från hur många/merparten gör i praktiken så är det så man gör.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Moderna lampkontakter har dragavlastning. De gamla som saknade avlastning var lite läskiga. Har hänt mig ett par gånger att när man står där på en ricklig stol och försöker få lampans krok att träffa takroken, så har plötsligt en av trådarna från kontakten gått av och sprätter omkring med naken koppar några millimeter från mina fingrar.
Dragavlastningen fungerar ju inte så bra på lös FK utan mantel. Utanpåliggande uttag är inte så farliga tycker jag.
Om du kan komma åt uppfrån (t.ex. från krypvind) så kan man ju alltid sätta en takdosa och använda ett vanligt infällt lamputtag med krok.
Om du kan komma åt uppfrån (t.ex. från krypvind) så kan man ju alltid sätta en takdosa och använda ett vanligt infällt lamputtag med krok.
Absolut inte sätta en hona direkt på trådarna! Så gjorde man förr, inte längre.
Man sätter alltid en takdosa. Annars ett utanpåliggande.
Sent from my HTC One X using Byggahus
Man sätter alltid en takdosa. Annars ett utanpåliggande.
Sent from my HTC One X using Byggahus
Nej, det görs fortfarande och av elektriker. Ser många sådana installationer som görs idag.Patrik_Hed skrev:
Men det kan säkert vara en generationsfråga ute hos elektrikerkåren.
Det är inte tillåtet att sätta uttaget direkt på enbart grundisolerade trådar typ FK, om du tvunget vill ha uttaget monterat direkt på "sladdarna" så får du lösa det på något annat sätt.AndersS skrev: