Vi har precis fått tillträde till vårt radhus och skulle behöva byta ut nästan alla eluttag till jordade. Idag så är det bara köket och tvättstugan som har jordade uttag, besiktningsmannen sa att man inte behövde byta elskåpet i samband med detta utan att det skulle räcka med att dra nya kablar i befintliga rör och sedan byta ut uttagen. Det är ett två våningsradhus 5 rum och kök plus ett arbetsrum (kliv-in-garderob) på totalt 133 m2.
Kommer inte ihåg antalet kontakter just nu, men det är nog 2-3 stycken i varje rum, så det är ganska många uttag.
Vad kan ett sånt arbete kosta i grova drag?
Vad bör man tänka på när man anlitar en elektriker?
Om man dessutom vill dra extra kablar ifrån comhem-uttaget på undervåningen till två rum på övervåningen, är en elektriker rätt person för det också?
Kommer inte ihåg antalet kontakter just nu, men det är nog 2-3 stycken i varje rum, så det är ganska många uttag.
Vad kan ett sånt arbete kosta i grova drag?
Vad bör man tänka på när man anlitar en elektriker?
Om man dessutom vill dra extra kablar ifrån comhem-uttaget på undervåningen till två rum på övervåningen, är en elektriker rätt person för det också?
Ser att du hade en fråga till som jag missade.
Risken är att du får en elektriker som med all säkerhet är duktig och kan dra kablarna snyggt, sätta rännor, kanaler och borra hål i väggen e.t.c men när det sedan gäller att splitta signalen till flera ställen har han ingen aning om hur detta skall ske utan tycker du ska fråga en Radio/TV-affärer istället. Eller i värsta fall bara snurrar ihop trådarna som vilken elkabel som helst.
Det är svårt att råda. "Rätt" elektriker ordnar det jättelätt, men hur vet man det innan? Jag skulle välja någon firma här (om jag inte själv visste): http://www.cant.se/index.php?page=auktoriserade&xtext=2991&expand=597
Jag skulle säga, kanske! Elektriker älskar att peta i både det ena och det andra, bara klockan för timdebitering snurrar på.RHB skrev:
Risken är att du får en elektriker som med all säkerhet är duktig och kan dra kablarna snyggt, sätta rännor, kanaler och borra hål i väggen e.t.c men när det sedan gäller att splitta signalen till flera ställen har han ingen aning om hur detta skall ske utan tycker du ska fråga en Radio/TV-affärer istället. Eller i värsta fall bara snurrar ihop trådarna som vilken elkabel som helst.
Det är svårt att råda. "Rätt" elektriker ordnar det jättelätt, men hur vet man det innan? Jag skulle välja någon firma här (om jag inte själv visste): http://www.cant.se/index.php?page=auktoriserade&xtext=2991&expand=597
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Självklart ska du uppgradera till dagens standard om du vill det. Det kan i vilket fall vara bra att få en genomgång av elanläggningen, och komplettera med JFB om det saknas.
Ingenstans ser jag hur gammalt huset är, och hur gammal elen förmodas vara?
Är radhuset byggt 1991 och elen i stort sett orörd skulle jag själv endast sätta JFB och i övrigt låta den vara orörd.
Kanske jorda ett rum om jag tänkt ha en massa datorer och sånt där.
Är radhuset byggt 1991 och elen i stort sett orörd skulle jag själv endast sätta JFB och i övrigt låta den vara orörd.
Kanske jorda ett rum om jag tänkt ha en massa datorer och sånt där.
Medhåll+++pinnladan skrev:Risken är att du får en elektriker som med all säkerhet är duktig och kan dra kablarna snyggt, sätta rännor, kanaler och borra hål i väggen e.t.c men när det sedan gäller att splitta signalen till flera ställen har han ingen aning om hur detta skall ske utan tycker du ska fråga en Radio/TV-affärer istället. Eller i värsta fall bara snurrar ihop trådarna som vilken elkabel som helst.
Jag som för länge sen sysslat en del med bland annat antenninstallationer har sett en del som elektriker fixat till...
Jag har själv tvingats ta in en antenninstallatör för att rätta till en antennanläggning som en elektriker pajat. Båda håller på med sladdar och rör, men där slutar likheterna. Frågar du mig så är el enkelt, men radiosignaler är häxkonst.
När det gäller comhem så bör du kanske ta och ringa dom för dom anlitar firmor själva som utför arbeten med deras anläggningar alt har egen tekniker. Dom är lite kinkiga på motstånd i uttagen osv.
Eller så har han ett liv kanske istället för att häcka här 24/7......