30 924 läst · 8 svar
31k läst
8 svar
Elko uttag IP44 lämpligt utomhus?
Jag sitter och letar efter vägguttag, som ska monteras på husvägg utomhus (vid en altan). Eftersom huset är mörkt brun-svart vore det trevligt om elinstallationen smälte in färgmässigt.
Jag har hittat detta svarta uttag med förhöjningsram från Elko (E-nr 1889093 och 1889070).

Bilderna länkar till respektive produktsida hos Elko
Jag är dock osäker på om de är helt lämpade för denna installation. Kapslingsklassen gissar jag är tillräcklig, men klarar materialet av utomhusmiljön m.a.p. solljus, temperatur etc?
Uttaget kommer sitta tämligen oskyddat från väder och direkt solljus.
Jag tar tacksamt emot tips på andra svarta uttag, och även strömbrytare, som är lämpliga utomhus!
Jag har hittat detta svarta uttag med förhöjningsram från Elko (E-nr 1889093 och 1889070).

Bilderna länkar till respektive produktsida hos Elko
Jag är dock osäker på om de är helt lämpade för denna installation. Kapslingsklassen gissar jag är tillräcklig, men klarar materialet av utomhusmiljön m.a.p. solljus, temperatur etc?
Uttaget kommer sitta tämligen oskyddat från väder och direkt solljus.
Jag tar tacksamt emot tips på andra svarta uttag, och även strömbrytare, som är lämpliga utomhus!
Inga problem att sätta detta ute. Ett IP44-uttag som inte går att använda utomhus skulle nog inte sälja så bra....
IP44 som inte tål utomhus-UV-ljus funkar iofs nog bra för badrum o.s.v....
Generellt tror jag att det är ljus plast som behöver vara specad att tåla UV-ljus. På mörk plast tränger UV-ljuset inte in längre än på ytan...
Generellt tror jag att det är ljus plast som behöver vara specad att tåla UV-ljus. På mörk plast tränger UV-ljuset inte in längre än på ytan...
Medlem
· Stockholm
· 376 inlägg
En extra strömbrytare är visserligen inte fel men risken är att man blir galen då man stoppar i en förbrukare och måste springa in och slå på brytaren.
Jag har Eljo Aqua Trend IP44 uttag runt huset sedan fem år. De sitter helt oskyddade och när jag bytte central i höstas meggade jag gruppen på kul - helt omätbara problem med fukt. Kanske har jag haft tur men det verkar funka bra utan extra brytare.
Jag har Eljo Aqua Trend IP44 uttag runt huset sedan fem år. De sitter helt oskyddade och när jag bytte central i höstas meggade jag gruppen på kul - helt omätbara problem med fukt. Kanske har jag haft tur men det verkar funka bra utan extra brytare.
Medlem
· Stockholm
· 376 inlägg
En kompis löste det med en Nexamottagare och kontaktor på insidan och en sändarknapp i utekapsling på utsidan av väggen. Då slapp han svära om strömmen var bruten när han pluggade in gräsklipparen, plus att han kunde styra ljusslingan med en programmerbar timerfjärr. Ganska smart!
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Det viktiga är att kabelgenomföringen sker i underkant samt att man slår ut dräneringspluggen i botten. Bör inte vara några problem
Lägg uttaget på en egen PSA och ev över ett ur om du vill styra ev tider....