5 539 läst · 14 svar
6k läst
14 svar
Apparatlåda i mark?
Någon som har förslag på appartlåda i mark...IP67/68...plast eller rostfritt....ca 200x150x150mm
Medlem
· Stockholm
· 376 inlägg
Vad har du för krav rent fysiskt? Ska den tåla att man går på den, kör bil, lastbil etc? Spontant skulle jag nog kolla på Elfa (för att det är enkelt, inte för att det är billigt... )
Ska grävas ner i typ rabatter/gräsmattor och liknande....
Vad ska du ha i den?
En kopplingsdosa, ett externt driftdon till belysning och ev en GII..
Gel ev..
Vet inget men är nyfiken; får man en godkänd installation när en kopplingsdosa fylls med gjutharts? IP-klass?Rrrrr skrev:
Hyrde ett hus på kontinenten där de hade gjort så. Tänkte först att det var ngn idiot som kopplat med vanliga kopplingsdosor hej vilt i trädgården, tills jag insåg att dosorna var fyllda:blushing:
finns ju ett sånt "kit" att köpa på jula, med en dosa och en påse gjuthartsPCLarsson skrev:Vet inget men är nyfiken; får man en godkänd installation när en kopplingsdosa fylls med gjutharts? IP-klass?
Hyrde ett hus på kontinenten där de hade gjort så. Tänkte först att det var ngn idiot som kopplat med vanliga kopplingsdosor hej vilt i trädgården, tills jag insåg att dosorna var fyllda:blushing:
T
TechMark
Hobbysnickare
· Stockholm
· 179 inlägg
TechMark
Hobbysnickare
- Stockholm
- 179 inlägg
I vissa fall är det som du säger, för att man inte ska kunna se hur det är byggt. Men vanligtvis är det för att undvika vibrationsskador eller sk. "tropikskydd".yxis skrev:
Kan nämna att när man bygger elektronik åt FMV så måste alla större komponenter epoxylimmas och i vissa fall även buntas med buntband. Förklaringen vi fick från kontrollanten "Falköga" från FMV var att det första beväringarna gör när de får utrustningen är att kasta den 3 meter upp på ett lastbilsflak och det ska den hålla för upprepade gånger utan att gå sönder.
Tropikskyddning sker för övrigt oftast med en speciell klarlack som sprejas över komponenter och kretskort för att små elaka insekter inte ska kunna lägga ägg i kretskortslaminaten och därmed spräcka dem. Tropikskyddade kort är ett h-e att löda om, tro mig jag har försökt...
fmv är lite speciella, byggde app- skåp till dom som skulle klara 1 Gi alla riktningar under drift, första skåpet testades genom att lyftas 1m över mark och sedan släppas, därefter en okulärbesiktning och sedan på med spänningTechMark skrev:I vissa fall är det som du säger, för att man inte ska kunna se hur det är byggt. Men vanligtvis är det för att undvika vibrationsskador eller sk. "tropikskydd".
Kan nämna att när man bygger elektronik åt FMV så måste alla större komponenter epoxylimmas och i vissa fall även buntas med buntband. Förklaringen vi fick från kontrollanten "Falköga" från FMV var att det första beväringarna gör när de får utrustningen är att kasta den 3 meter upp på ett lastbilsflak och det ska den hålla för upprepade gånger utan att gå sönder.
Tropikskyddning sker för övrigt oftast med en speciell klarlack som sprejas över komponenter och kretskort för att små elaka insekter inte ska kunna lägga ägg i kretskortslaminaten och därmed spräcka dem. Tropikskyddade kort är ett h-e att löda om, tro mig jag har försökt...