Vissa tvättställskommoder har 230V uttag i bakkant på en utdragbar låda, tycker detta verkar vara smart.
Nu kommer ju inte alla kommoder med denna finess så frågan är om jag skulle vilja ha detta i en annan kommod, vad gäller för inkopplingsregler betr anslutningskabel och uttaget som sådant? Jag antar att utgångspunkten är antingen ett utanpåliggande jordat uttag under kommoden eller en kopplingsdosa på samma ställe.
Nu kommer ju inte alla kommoder med denna finess så frågan är om jag skulle vilja ha detta i en annan kommod, vad gäller för inkopplingsregler betr anslutningskabel och uttaget som sådant? Jag antar att utgångspunkten är antingen ett utanpåliggande jordat uttag under kommoden eller en kopplingsdosa på samma ställe.
Det intressanta är väl vad för kabel man har mellan den rörliga lådan och den fasta delen av kommoden, och hur man ser till att kabeln inte kläms. Här tror jag att man bör använda en "sladd" typ SXK, REV/REVE/RDO/RDOE fast sådan kabel egentligen inte är avsedd för fast installation.
Nån annan kan säkert det här mycket bättre!
Nån annan kan säkert det här mycket bättre!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
RKK 3G1.5
Antingen stickpropp eller dosa i ena änden, och uttaget i den andra. Glöm inte dragavlastning.
Antingen stickpropp eller dosa i ena änden, och uttaget i den andra. Glöm inte dragavlastning.
Uttag kan man aldrig ha för lite av. Det kommer att finnas uttag även kopplat till spegelskåp och sidoskåp, det senare för eltandborsten. Vilket i princip betyder att låduttaget bara blir intressant för just rakapparater. Då vi bara har grabbar så är det rakapparat och inte locktång som gäller. 
RKK spiralsladd typ denna är alltså vad jag behöver. http://www.elbutik.se/product.html/spiralkabel-rkk-3g1-vit-08-2
RKK spiralsladd typ denna är alltså vad jag behöver. http://www.elbutik.se/product.html/spiralkabel-rkk-3g1-vit-08-2
Har nu spenderat några timmar med att gå o titta på badrumsinredning och det jag noterar bla är att eluttagen på spegelskåpen i 9 fall utav 10 nuförtiden sitter på insidan av skåpen....
Men hallå, ska någon tex köra en fön så kan man ju inte göra detta med spegelluckan öppen.
Förr så satt uttagen på undersidan av skåpen, kan denna nymodighet bero på tex regeln om avståndet mellan dusch o uttag? Mao att man som lekman kan placera skåpet på ett sådant sätt att uttaget kommer väldigt nära duschen.
Men hallå, ska någon tex köra en fön så kan man ju inte göra detta med spegelluckan öppen.
Förr så satt uttagen på undersidan av skåpen, kan denna nymodighet bero på tex regeln om avståndet mellan dusch o uttag? Mao att man som lekman kan placera skåpet på ett sådant sätt att uttaget kommer väldigt nära duschen.
Huruvida uttaget sitter inne i skåpet, eller utanpå spelar ingen roll. Den måste vara på samma avstånd från dusch ändå.Nimajneb skrev:Har nu spenderat några timmar med att gå o titta på badrumsinredning och det jag noterar bla är att eluttagen på spegelskåpen i 9 fall utav 10 nuförtiden sitter på insidan av skåpen....
Anledningen är förmodligen att det är billigare att placera uttaget nära plinten.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Den är uppenbarligen gammal. Den bild som gäller idag är denna:
shop.elstandard.se/1/1.0.1.0/14/SS_4364000_Badodusch.pdf
Dagens regler säger ingenting om handfat, ej heller något om kökskranar etc. Man räknar inte med att uttag nära dessa kranar kommer att duschas. Men man kan ändå försöka vara lite försiktig med placeringen av uttag.
shop.elstandard.se/1/1.0.1.0/14/SS_4364000_Badodusch.pdf
Dagens regler säger ingenting om handfat, ej heller något om kökskranar etc. Man räknar inte med att uttag nära dessa kranar kommer att duschas. Men man kan ändå försöka vara lite försiktig med placeringen av uttag.
Är det inte smidigare att ha en rak icke-spiralkabel till rakapparaten och ha den konstant ansluten och låta den hänga i sladden, fastsatt på nåt sätt så att den normalt hänger bredvid handfatet ett par decimeter under handfatets överkant? Då blir sladden alldeles lagom lång för att kunna vara ansluten även när apparaten används utan att vara så lång att den doppas ned i handfatet eller liknande... D.v.s. ett uttag ovanför spegeln och sen trär man rakapparatsladden genom nåt väggfäste för vattenrören på sidan av spegeln, eller sätter upp en krok där som den kan hänga på, eller liknande. d^_^bmycke_nu skrev:
Säkert inte perfekt enligt elreglerna men det verkar bättre än att ha en låda att dra ut...