Byggahus.se
När jag undrade hur mina lysrör i garaget var kopplade, såg jag detta i ena armaturen. Hajjade till faktiskt, ser ni "felet"?

Vanligt förfarande eller fusk av guds nåde? Låta sitta eller riva ner?

• skum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu ser jag inte exakt hur det är kopplat på bilden men jag hoppas iaf. att biledaren inte används som nolla eller tändtråd/fas.

Annars så är det vanligt i gamla hus med något som skulle kunna likna EKLK 2x1 där biledaren används som PE

Ja, jag tror biledaren är tändtråd jag. Sitter uttag, brytare och armatur på samma sladd, en sladd som har tre ledare svart vit och röd...

Då räcker det väl med tre ledare (nolla, fas, tänd) plus biledaren som PE?

Du menar att röd skulle vara fas eller nolla då? Får ta och kolla en gång till imorgon. Känns inte riktigt rätt att bygga vidare på det ändå. Men det är ju inte dödsfarligt.

Vanligt fusk?

Röd kan vara tändtråd. Hittade det tillsammans med vit fas och svart nolla här i huset.

Japp, samma hos oss i ett -60tal hus. Hittade en sådan lösning i garaget.
I vårt hus är ursprungselen med svart=nolla, vit=fas och röd=jord. Och i garaget hade man använt biledaren som "jord".

Ser inte exakt vad du menar, men bi-ledaren var tillåten att använda som skyddsjord då detta gjordes. Men används den som fas eller tändtråd, är det läge att göra något åt det....

Jaha, så det kanske är jag som är extra känslig? För visst har det varit OK att använda färger lite hur som häver, tex röd tändtråd?

Jepp, och lite mer av äldre "teknik", tidigare var det ingen biledare på blymantlade kablar så då fick man löda fast en tråd för att ha möjligheten att jorda blymanteln. Men det var noga med att den skulle "smetlödas" och inte bara smältas fast.

elmont skrev:
Jepp, och lite mer av äldre "teknik", tidigare var det ingen biledare på blymantlade kablar så då fick man löda fast en tråd för att ha möjligheten att jorda blymanteln. Men det var noga med att den skulle "smetlödas" och inte bara smältas fast.
Haha Tänker mig 10 st kopplingsdosor med 3-4 kablar i varje... :p

//Patrik

Jag hade tänkt flytta de två armaturerna som är kopplat på detta vis, och dessutom sätta något uttag på samma säkring. Skall jag byta ut till EKLK 4G1,5 när jag ändå pillar, eller? Och är det en bra lösning att skarva kabeln till uttaget i varje armatur? Tänker mig något sådant här...

Rött: Uttag
Lila: Armatur
Blått: Brytare
Grönt: EKLK 4G1,5
Gul: EKLK 3G1,5

• elplan.jpg
Ska du inte ha nått uttag vid brytaren kan du ju lika gärna dra en treledare till brytaren, men jag skulle sätta ett uttag vid brytaren också och då ska det ju vara en fyrledare.

Ah, just det. Sitter ett uttag vid brytaren idag redan, och hade tänkt behålla det. Men eftersom armaturerna skall flyttas är jag v'äl tvungen att dra om med fyrledare istället för det som finns idag.

Men det funkar annars, alltså?

Övre och högra väggen skall egentligen ha en arbetsbänk, så jag funderar på att peppra med uttag där. Är det OK att dra en tåt horisontellt på väggen i "uttagshöjd"? Det är trots allt ett garage/verkstad, men jag tror aldrig jag har sett den lösningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.