Byggahus.se
Har hittat en LED-spottar som jag vill ha som endast har IP-23. Ska sitta i badrumstak och en i taket i duschutrymmet (inte precis mitt i duschutrymmer men ändå inom den aktuella zonen). Har läst på om zonerna och IP-klassningen som krävs och jag vet att det är fel IP-klassning "enligt boken", men vad kan hända om jag kör på denna ändå egentligen? Dör jag eller kan nåt annat hända eller är det bara det att grejerna inte håller? Kan säga att jag har bra frånluftsventilation i badrummet och att det inte blir tal om att spruta vatten upp i taket på själva spotten.

Tänker du övervaka ALLA som ska ta en dusch ;)

Om du har över 225cm i takhöjd så är det ok

Med LED som matas från en skyddsströmkälla (SELV) på max 12 V finns inga elsäkerhetsmässiga betänkligheter.

Det är 2,30 i takhöjd.

Det är LED-spottar från Designlight: http://www.designlight.nu/index.php...iew=item&id=326:p-105mw&cid=8:350ma&Itemid=15.

Spottarna drivs med: http://www.designlight.nu/index.php...ew=item&id=247:d-ma12d&cid=38:350ma&Itemid=45.

IP 23 betyder ju strilsäkert och jag tror det ska mycket till för att någon strilar vatten på denna. Men strunt i det, om det nu händer så har jag inga problem att grejerna går sönder - det är värdsliga saker. Problemet är givetvis elsäkerheten. Men om jag förstår Bo S rätt så finns inga elsäkerhetsmässiga bekymmer - antar att det gäller de ovan spottarna m driver?

Drivern bör monteras lite avsides, gärna inne i något skåp eller uppe på något skåp.

Sen är det, vad jag fått rekommenderat, olämpligt att montera vinklingsbara armaturer i badrum, fukten kan komma upp i mellanrummet i armaturen, för armaturens skull är det säkerligen ingen fara, däremot kan det bli problem med fukt ovan taket.

Med tanke på det Kolvas skriver så kanske det är läge att montera nån slags (tillräckligt värmetålig) fuktspärr bakom armaturerna? Fast då kanske man skaffar nåt annat problem?

Drivern placeras i ett annat rum, det blir alltså lågvoltskablar från ett annat rum till spottarna. Jag ska fundera på det där med vinklade spottar i badrum.

2.25 gäller vid kar eller kabin. annars obeg. höjd krav på ip44 vid 230v

Orix skrev:
2.25 gäller vid kar eller kabin. annars obeg. höjd krav på ip44 vid 230v
Nej, inte enligt utgåva 2

>225cm i takhöjd så räcker det med IP21 i badrum.

Tack alla tre för uppdateringen!
En vettig ändring, tycker jag.

225 cm är ju inte mycket till höjd. Man kanske höjs upp 10-20cm i ett badkar jämfört med golvhöjden, och nog når en rätt stor andel av befolkningen taket vid 225cm höjd? Visst, vuxna=långa pillar inte på en lampa avsiktligt medan de duschar, men ibland gör man saker oavsiktligt, t.ex. för att få kontroll om man håller på att tappa balansen...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.