3 079 läst · 15 svar
3k läst
15 svar
Att förbereda med tomrör och dosor.
Sida 1 av 2
Jag började fundera lite över detta.
I vårt hus blir det några dosor som bara sitter där som förberedelse/reserv/backup/"bra att ha" osv.
Som exempel finns det en dosa som ska kunna ge lite matningsspänning ifall vi i någon framtid investerar i solvärme och behöver el till en solfångarstyrning, eller el till något annat likn i "pannrummet".
Det sitter även en dosa under trappan, ifall jag i framtiden blir sugen på någon slags ljuseffekt i trappan, och slipper därmed utanpåliggande synlig kabel.
En extra dosa bakom spisen för att ombesörja egen matning till ev inbyggnadsugn (nu blir det initialt spis med ugn kopplat till perilex).
Alla dessa kommer alltså inledningsvis inte användas, kanske aldrig.
Och så funderar jag på några till dosor i liknande anda, nu innan jag slutligen lägger igen kvarvarande väggar.
Men som sagt, jag började fundera lite över detta.
Hur klokt är det med en massa "loose ends" i rörsystemet? Blir det förvirrande eller besvärligt?
Är det OK att bygga över eller tapetsera över en dosa som inte alls är "aktiv"?
Vad lägger man lämpligtvis i rören, endast en dragtråd, ingenting, eller förberett med fas/noll och PE-ledare?
I vårt hus blir det några dosor som bara sitter där som förberedelse/reserv/backup/"bra att ha" osv.
Som exempel finns det en dosa som ska kunna ge lite matningsspänning ifall vi i någon framtid investerar i solvärme och behöver el till en solfångarstyrning, eller el till något annat likn i "pannrummet".
Det sitter även en dosa under trappan, ifall jag i framtiden blir sugen på någon slags ljuseffekt i trappan, och slipper därmed utanpåliggande synlig kabel.
En extra dosa bakom spisen för att ombesörja egen matning till ev inbyggnadsugn (nu blir det initialt spis med ugn kopplat till perilex).
Alla dessa kommer alltså inledningsvis inte användas, kanske aldrig.
Och så funderar jag på några till dosor i liknande anda, nu innan jag slutligen lägger igen kvarvarande väggar.
Men som sagt, jag började fundera lite över detta.
Hur klokt är det med en massa "loose ends" i rörsystemet? Blir det förvirrande eller besvärligt?
Är det OK att bygga över eller tapetsera över en dosa som inte alls är "aktiv"?
Vad lägger man lämpligtvis i rören, endast en dragtråd, ingenting, eller förberett med fas/noll och PE-ledare?
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Ser inga problem med tomma rör och dosor. Förbered med en FK som dragtråd, Rita upp placeringar och tapetsera över om det är väldigt synligt
mycke_nu skrev:
Ja visst är det konstigt.
Jag tycker jag känner igen fenomenet. Själv har jag ibland sånt teflonminne att jag inte ens minns vad jag går omkring och letar efter. :x
Jag vill inte förstöra, men min erfarenhet av att dra i förberedande syfte är rätt dålig. Det brukar sällan "passa",dom gånger det fungerar är då man har en klar plan på vad dom ska användas till. Har man det ska man passa på att dra i trådarna på en gång medan väggarna är öppna för då VET man att allt kommer fram. Att lägga rör för att senare dra in ledningar funkar nästan alltid, men haken är just att det bara är nästan.
Ja, i flera fall vet jag ju vad jag vill ha draget, om planerna sätts i verket. Så jag kan ju dra FK nu också. Det är t.o.m redan draget färdigt på åtminstone ett ställe.elmont skrev:Jag vill inte förstöra, men min erfarenhet av att dra i förberedande syfte är rätt dålig. Det brukar sällan "passa",dom gånger det fungerar är då man har en klar plan på vad dom ska användas till. Har man det ska man passa på att dra i trådarna på en gång medan väggarna är öppna för då VET man att allt kommer fram. Att lägga rör för att senare dra in ledningar funkar nästan alltid, men haken är just att det bara är nästan.
Vad gör man lämpligast med ledningsändarna då?
Kopplar in i matande ände och sätter en wago i andra? Eller bara låter dom vara lösa i båda?
Huvudsaken att inte ha något inkopplat, spänningsatt i onödan som inte används. Alltid svårt med förtida dragningar och förberedelser, ofta blir det kanske inte till nytta som man tänkt sig. Men det du nämnde Mikael var ju verkligen modest och rimligt.