Har ett antal dimrar från Eljo Renova, som på bilden.
Skäms för att fråga, men hur i h-e får jag upp dem utan att ha sönder höljet?
De har ju inte den där lilla urjackningen som knapp-strömbrytarna har.
Ett par är utanpåliggande, och jag kommer åt att bända upp både hela "locket" och den runda plastbrickan runt vridknappen, men inte lossnar de inte. Finns det ett visst läge man måste träffa med skruvmejsel för att trycka in nån spärr eller?
Behöver öppna dem för att vrida ner maxläget på dimmern (ska finnas en skruv för det tror jag).
Tacksam för svar!
Skäms för att fråga, men hur i h-e får jag upp dem utan att ha sönder höljet?
De har ju inte den där lilla urjackningen som knapp-strömbrytarna har.
Ett par är utanpåliggande, och jag kommer åt att bända upp både hela "locket" och den runda plastbrickan runt vridknappen, men inte lossnar de inte. Finns det ett visst läge man måste träffa med skruvmejsel för att trycka in nån spärr eller?
Behöver öppna dem för att vrida ner maxläget på dimmern (ska finnas en skruv för det tror jag).
Tacksam för svar!
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Nyp tag i vredet och dra rakt ut. Ev kan man hjälpa till med en mindre spårmejsel
Innanför vredet finns en mutter som måste lossas innan kåpan går att få av
Innanför vredet finns en mutter som måste lossas innan kåpan går att få av
Ja, i bland kan dom sitta bra. Bara att försöka grepp och dra.
//Patrik
//Patrik
Ta något emellan, helst nån tunn gummigrej (dock inte så tunn som en kondom...) mellan polygrip och ratt så är risken att paja den mindre.
Jag har inte provat att bryta ut just dessa rattar men skulle nog säga att en mellanstor mejsel kan vara bättre, ju smalare mejsel destå mindre yta som all kraft fördelas på och ibland större risk för märken i plasten.
Jag har inte provat att bryta ut just dessa rattar men skulle nog säga att en mellanstor mejsel kan vara bättre, ju smalare mejsel destå mindre yta som all kraft fördelas på och ibland större risk för märken i plasten.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Ska du ta med polygripen så vira nåt varv eltjejp runt ratten först
Jag har aldrig behövt några verktyg för att få loss de
Jag har aldrig behövt några verktyg för att få loss de
Det behövs inga verktyg, bara starka nypor.
//Patrik
//Patrik
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Ännu en orsak att anlita en elektriker - vi är ju alltid stora och starka 
Tummen upp på den, Rikard! 
//Patrik
//Patrik
Ok, den satt som satan, men gick att få av till slut.
Såhär ser det ut under (ursäkta kvalitén på mobilbilden).
Även här verkar det vara byggt för att inte kunna öppnas...Antar att man bänder upp locket genom att trycka och dyrka med skruvmejsen i slitsen undertill (finns ett litet metalbleck) ? Eller plockar jag loss den svarta kuggen istället?
Behöver alltså komma åt nån skruv som ska finnas där för att minska ljusstyrkan när dimmern är på max.
Trodde inte det var IP99 på de här prylarna :S
/A
Såhär ser det ut under (ursäkta kvalitén på mobilbilden).
Även här verkar det vara byggt för att inte kunna öppnas...Antar att man bänder upp locket genom att trycka och dyrka med skruvmejsen i slitsen undertill (finns ett litet metalbleck) ? Eller plockar jag loss den svarta kuggen istället?
Behöver alltså komma åt nån skruv som ska finnas där för att minska ljusstyrkan när dimmern är på max.
Trodde inte det var IP99 på de här prylarna :S
/A
Mutter? Det är en svart "kugge" som sitter på metallpinnen som förstås är vrid- och tryckbar.
Är inte på plats nu, men jag får väl testa att vrida av den då (fast den verkade bara sitta intryckt). Fasen, när jag klarat det här provet kan man väl nästan kalla sig elektriker
/A
Är inte på plats nu, men jag får väl testa att vrida av den då (fast den verkade bara sitta intryckt). Fasen, när jag klarat det här provet kan man väl nästan kalla sig elektriker
/A
Ok, såhär såg det ut undertill. Då ska man alltså dimma ner till minimum (för ljust idag i mitt tycke) och sedan skruva på justerskruven tills man är nöjd.
Edit: Skruven till höger, intill texten "MIN" ska användas, ingen annan...
/A
Edit: Skruven till höger, intill texten "MIN" ska användas, ingen annan...
/A
Redigerat: