7 053 läst · 16 svar
7k läst
16 svar
skarva kablar
Sida 1 av 2
Hej, hade detta varit förr, hade jag skalat upp kablarna, snurrat ihop trådarna och så isolerband om alltsammans.
Men idag vill jag göra det enligt boken. Det gäller en plastkabel 3 X 1 från en led slang, med stickpropp, vill klippa av denna och få ihop det med en EKK, allt utvändigt.
Tycker en vanlig kopplingsdosa (utv) är för stor..men, får man låta plastkabel gå in i en sådan kopplingsdosa och koppla ihop denna med en EKK (240V)
Finns det något annat sätt att skarva ihop en mjuk plast/gummikabel med EKK för fast installation? för att få en mindre hopkoppling.
Får man sätta stickpropp/uttag på en kabel typ EKK?
Om den ända möjliheten är EKK-vägguttag-stickpropp till slangen, så är problemet att ett kapslat uttag är stort i detta sammanhang.
Men idag vill jag göra det enligt boken. Det gäller en plastkabel 3 X 1 från en led slang, med stickpropp, vill klippa av denna och få ihop det med en EKK, allt utvändigt.
Tycker en vanlig kopplingsdosa (utv) är för stor..men, får man låta plastkabel gå in i en sådan kopplingsdosa och koppla ihop denna med en EKK (240V)
Finns det något annat sätt att skarva ihop en mjuk plast/gummikabel med EKK för fast installation? för att få en mindre hopkoppling.
Får man sätta stickpropp/uttag på en kabel typ EKK?
Om den ända möjliheten är EKK-vägguttag-stickpropp till slangen, så är problemet att ett kapslat uttag är stort i detta sammanhang.
Du frågade om man får montera "skarvsladdshona" på EKK (vilket jag tar för givet inte är ok) men då måste det betyda att du har plats med en sådan. Varför inte sätta ett uttag där det får plats och inte är i vägen, därifrån drar du en förlängningskabel dit du vill ha ljusslingan.
Det känns mest rätt och så hade förmodligen jag gjort, då är slingan intakt och ej fast ansluten vilket jag antar att den inte är godkänd för.
Det känns mest rätt och så hade förmodligen jag gjort, då är slingan intakt och ej fast ansluten vilket jag antar att den inte är godkänd för.
Om jag skulle skarva en en sladd med en kabel skulle jag använda presshylsor och krympslang eller en kopplingsdosa och Wago 222. Men så skulle jag troligtvis inte gjort utan satt ett uttag och använt "saken" som den var avsedd att användas.
Tack elmont, det var något sådan jag var ute efter, då "får" man skarva en sladd med en kabel, och krympslang över. Det gäller 3 ljusslingor i taket på carporten, dessa sitter på takstolarnas baksida, för att inte synas, endast ge ljus. Att då montera upp 3 kapslade uttag (sladdarna är korta i ljusslangarna) med stickproppar, tycker jag ser klumpigt ut = detaljerna är viktigt för mig.

Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Läste du inte elmont's andra mening?
Jag skulle aldrig skarva en sådan anslutningskabel med en installationskabel, möjligen i en anslutningsdosa.
Om du kan "gömma" slangen så måste det väl gå att sätta uttag som inte syns?
Jag skulle aldrig skarva en sådan anslutningskabel med en installationskabel, möjligen i en anslutningsdosa.
Om du kan "gömma" slangen så måste det väl gå att sätta uttag som inte syns?
Värmekabel som levereras med stickpropp brukar ju vara skarvad med krympslang med smältlim. Antar att man använt presshylsor inne i skarven.
När jag installerade värmekabeln till min kulvertslang för vatten från brunnen följde det med ett kit med krympslang och presshylsor, men det är ju standardprylar som finns på ELFA. Visserligen skarvade jag värmekabeln till EKK, men som sagt, det finns ju värmekabel med stickproppsanslutning att köpa.
När jag installerade värmekabeln till min kulvertslang för vatten från brunnen följde det med ett kit med krympslang och presshylsor, men det är ju standardprylar som finns på ELFA. Visserligen skarvade jag värmekabeln till EKK, men som sagt, det finns ju värmekabel med stickproppsanslutning att köpa.
saturnus, sätt uttaget på baksidan vindskivan.
Patrik E, när man ansluter en värmekabel fast använder man en "an o avslutnings sats" för att isolera ändarna i kopplingsdosan samt isolera slutändan, är det presshylsor med är det en skarvsats.
Patrik E, när man ansluter en värmekabel fast använder man en "an o avslutnings sats" för att isolera ändarna i kopplingsdosan samt isolera slutändan, är det presshylsor med är det en skarvsats.
Spelar ju ingen större roll, men jag tror inte att Maxitherm som är en av landets största leverantörer av isolerade kulvertrör skulle leverera en anslutningssats som inte var godkänd. Har även sett dessa grävas ner i marken vid skarv till t ex EKKJ. På Maxitherms hemsida finns ingen bild, men skarvsatsen heter "Skarvsats värmekabel-elkabel A-H/K.
Avslutningssatsen som de har och som sitter i andra ändan förbinder bara de två trådarna i värmekabeln med varandra, men bygger på samma princip med krympslang med smältlim.
Finns nog olika varianter från olika tillverkare.
Avslutningssatsen som de har och som sitter i andra ändan förbinder bara de två trådarna i värmekabeln med varandra, men bygger på samma princip med krympslang med smältlim.
Finns nog olika varianter från olika tillverkare.
Det är väl ingen som tror att satsen inte var godkänd?? Och kulvertrör har jag ingen pejl på men dock på värmekabel av div fabrikat.
Menar du att dom har en värmekabel där man kopplar ihop slutändan själv??
Menar du att dom har en värmekabel där man kopplar ihop slutändan själv??
Tack för alla inlägg, jo jag kan visst montera 1 uttag på vindskivans baksida, men jag behöver ytterligare 2 uttag till mina 3 st, slang med LED i, som sitter på var 3.dje takstol, "takstolen" är tillverkad av 10 stycken playwood 4 mm, m a o 40 mm hög, tyckte bara att 3 kapslade uttag och stickproppar, förfulade det hela, då konstruktionen är ganska slimmad. Ljusslingorna skall sitta där för gott. När det gäller kopplingsdosor utv, kan jag endast finna stora sådana ca 10X10 cm, och det är några djädrans bobbar, då det endast gäller för 1 skarv i varje dosa. Trodde det fanns mindre modeller, typ kuhlodosa. Ursäkta bilden, har inte något att göra med värmekabel.elmont skrev:
I ditt fall saturnus skulle jag ta en Rutab förskruvningsskarvdosa, den blir slim och bra i ditt läge. Det blir inte regelrätt om man är stelt dogmatisk regeltolkare, pga att det var levererat med stickpropp. Men i all praktisk mening bra och tom inspekterbart och utbytbart.
http://www.rutab.se/produkter/kopplingsdosor/forskruvningsskarvdosa__ip68-129
http://www.rutab.se/produkter/kopplingsdosor/forskruvningsskarvdosa__ip68-129
"Tvättmaskinsanslutningsdosa" för utanpåliggande skulle väl annars funka, om den tål utemiljön?
(Ja, ett badrum är nog fuktfarligare än utomhus, men det är inte så ofta minusgrader och inte så mycket UV-ljus o.s.v. i badrum)
(Ja, ett badrum är nog fuktfarligare än utomhus, men det är inte så ofta minusgrader och inte så mycket UV-ljus o.s.v. i badrum)