1 545 läst · 7 svar
2k läst
7 svar
Kabelanslutning häll
Bytte ut inbyggnadshällen i sommarstugan. Anslöt den med en RDOE 5G2,5. Plinten är av varianten där ledaren bara hålls på plats av skruvskallen. Skalade trådarna lite längre än vanligt och försökte linda runt skruven, men jag tycker det är svårt att inte få några "utklämmda" kardeler. Rent mekaniskt sitter kabeln väl fast, men jag tror inte att jag lyckades få med alla kardeler i den elektriska kopplingen.
Hur brukar ni göra med den här typen av plintar? Är gaffelkabelskor ett bra alternativ här?
Hur brukar ni göra med den här typen av plintar? Är gaffelkabelskor ett bra alternativ här?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Ja, det skulle jag ha använt. Dessa skruvar är ett otyg.
Du ska inte köra med 2,5 mm2. Den är helt överjävlig att arbeta med. 4G/5G1,5 ska du ha.
2,5 mm2 funkar inte att koppla i en perilexkontakt (inte korrekt dragavlastad och så i alla fall).
//Patrik
2,5 mm2 funkar inte att koppla i en perilexkontakt (inte korrekt dragavlastad och så i alla fall).
//Patrik
Får plocka med mig kabelskor nästa gång jag åker ut.
Den andra ändan är ansluten i en https://www.elbutik.se/product.html/trend-anslutningsdosa-ip20/ip44?category_id=1972 med Wago 222, så det var inget problem. Ser inte riktigt syftet med en Perilex vid en inbyggd installation.
Förstår knappt varför det tillverkas plintar av den typen. Kan inte kosta många ören extra att åtminstånde lägga en bricka under skruven.
Den andra ändan är ansluten i en https://www.elbutik.se/product.html/trend-anslutningsdosa-ip20/ip44?category_id=1972 med Wago 222, så det var inget problem. Ser inte riktigt syftet med en Perilex vid en inbyggd installation.
Förstår knappt varför det tillverkas plintar av den typen. Kan inte kosta många ören extra att åtminstånde lägga en bricka under skruven.
Aldrig?Patrik_Hed skrev:
Nånstans underst-bakom har jag en adapter liggandes med 16A perilex-hane och 16A CEE-hona, och jag är nära på 100% säker på att den är gjort med RDO, RDOE, REV eller REVE, 2.5mm2.
Däremot kan väl en plastisolerad kabel vara trevligare vid en spis, men som hempulare åker man kanske på att köpa en hel rulle för att få en snutt sån?
Det är ju inget förbud, men de är svårarare att jobba med helt i onödan.
//Patrik
//Patrik