Byggahus.se
O
Hej!
Börjar bli dags att få ut lite belysningen på dasset på landet.
Jag funderar på vilken area jag skall köra med...
Jag använde det trevliga programmet som finns här på BH. och kom fram till
att om jag kör med 1,5mm2 så blir spänningsfallet i % 4,5 och spänningen 10,35V
längden på kabeln blir max 40m troligtvis bara 30m. Men siffrorna ovan är beräknat på 40m lång kabel. Tanken är att hänga den i luften på en vajer.

Så min fråga är alltså, kan jag köra med 1,5mm2 om jag avsäkrar den med en dvärgis med B-karakär (10A naturligtvis)
Det är framför allt belysning. Tror att jag inte kommer att montera något uttag....

Sätter du en 11W lågenergilampa blir strömmen 47 mA och spänningsfallet totalt försumbart (50 mV).

Eller.. tänker du sätta upp fyra st 500 W halogenstålkastare?! :O :wow:

O
Nja... inte riktigt.... tänkte nöja mig med 3st 500w :p

Belysningen blir nog mer åt lågenergi hållet....
visst har jag haft tankar på att även fixa ett VU men då kan det bli andra bullar...

Tänk på att ifall du kommer använda utedasset när det är kallt ute så lyser många (men inte alla) lysrör och lågenergilampor rätt svagt om de inte varit tända tillräckligt länge.

Nån slags utomhusgodkänd halogengrej vore nog en bättre idé.

Tips: sätt strömbrytaren inomhus innanför ytterdörren, och montera nån slags kontrollampa där som visar att lyset i dasset är på.

Om du tänkt sätta upp ett vägguttag som bara används några enstaka gånger så kan det kopplas över lampknappen. Annars är det bara att ta fyrledare istället för treledare. (Gäller alltså bara om du har strömbrytaren inne i huset).

Göran.W
På ett ute dass på landet räcker det väl med en batteri driven led lampa.

Göran.W skrev:
inte hemma hos TS, där gäller det att belysa vägen till dasset, när gästerna är lite på gungan.....nog lugnast att säkra upp här

O
Tja... man kanske ska göra en gång med lampor till dasset..... bara 500w lampor....
då kan ingen klaga på att det är för mörkt :p

Men vad tror ni om att köra med 1,5mm2?

Göran.W
Jah hade valt en kabel på 2,5mm2 för det är väl tveksamt om man uppfyller utlösnings vilkoren med 40 meter 1,5mm2.

Odjuret skrev:
Tja... man kanske ska göra en gång med lampor till dasset..... bara 500w lampor....
då kan ingen klaga på att det är för mörkt :p

Men vad tror ni om att köra med 1,5mm2?
Kör du på 1.5mm2 det finns ingen anledning till annat i ditt fall. Har KrilleW och Bo Siltbergs program sagt ja finns inga skäl att tveka.:)

Göran.W skrev:
För det är ju just när man skitit färdigt och inte ser toapappret man är som mest sugen på att uppleva att batteriet tog slut....

O
JAg funderar som sagt var just på utlösningsvillkoren, därför tänkte jag på B-karaktär på säkringen.
Självklart har jag även JFB.
Det är viss skillnad ekonomiskt på 1,5 å 2,5 mm2
därför vore det skönt å kunna köra med 1,5mm2

Du har JFB, du är tom så omsorgsfull att du tänker dig B-karaktäristik, ingen belastning att tala om som skulle kunna lida av spänningsfallet. Sammanfattat, även ekonomiskt sett = 1.5mm2, varför velar du?

batteridriven l.e.d. -lampa med rörelsedetektor.. Funkar utmärkt på dasset !!!, kostade väl en 50 lapp på Lidl..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.