3 408 läst · 17 svar
3k läst
17 svar
Felaktiga skarvsladdar på Biltema
Sida 1 av 2
Finns ingen återkallelse uppe på deras hemsida iallafall.
Googlade lite och verkar som "snackare" är i farten med tanke på att det hände för snart 9år sen, 2003-01-16.
http://www.voltimum.se/news.jsp?are...&id=11&universe=infopro.profnews.professional
Googlade lite och verkar som "snackare" är i farten med tanke på att det hände för snart 9år sen, 2003-01-16.
http://www.voltimum.se/news.jsp?are...&id=11&universe=infopro.profnews.professional
Redigerat:
Iofs kan det ju nyligen ha upptäckts och anmälts utan att elsäkerhetsverket hunnit reagera.
Det kan väl vara värt att påpeka att det är väl ungefär lika vanligt för alla budgetbutikerna som Biltema, Jula o.s.v. att åka dit på att ha klantat sig med något som är fel men inte jättefarligt.
Om nån t.ex. jobbar på Jula och startar ett sånthär rykte så slår det alltså bara tillbaka
Det kan väl vara värt att påpeka att det är väl ungefär lika vanligt för alla budgetbutikerna som Biltema, Jula o.s.v. att åka dit på att ha klantat sig med något som är fel men inte jättefarligt.
Om nån t.ex. jobbar på Jula och startar ett sånthär rykte så slår det alltså bara tillbaka
Jag lägger inte ut namn på en kollega, men tror du inte på det så skit i det då! Jag ville bara informera så inte fler råkar ut för att det händer en olycka...Det är nog inte alla ens elektriker som kollar att nollan ligger på rätt pinne om man kopplat enligt märkningen.elmont skrev:
Ja, det kändes som lite väl dålig tillit till Pellefant och dessutom så skrev ju pellefant att det var något han hade hört, alltså får man naturligtvis ta det hela med en nypa salt.
//Patrik
//Patrik
Alla seriösa företag har rutiner för detta.
Det kan mycket väl vara så att en eller flera sladdar har upptäckts vara felkopplade.
Jag kan tänka mig att rutinen då är att:
1. Dra tillbaka produkten från försäljning
2. Anmäla till berörd myndighet
3. Kontrollera lagret samt ta kontakt med leverantör.
4. Om undersökningen påvisar att det finns risk för att det har sålts felaktiga sladdar så kan beslut tas om återkallning av produkten. Hur detta skall gå till finns ett regelverk för hos resp myndighet.
Så finns det en gnutta sanning i TS påstående så befinner sig Biltema i steg 3 för nuvarande, alt så har detta passerats och man har börjat sälja igen.
Det kan mycket väl vara så att en eller flera sladdar har upptäckts vara felkopplade.
Jag kan tänka mig att rutinen då är att:
1. Dra tillbaka produkten från försäljning
2. Anmäla till berörd myndighet
3. Kontrollera lagret samt ta kontakt med leverantör.
4. Om undersökningen påvisar att det finns risk för att det har sålts felaktiga sladdar så kan beslut tas om återkallning av produkten. Hur detta skall gå till finns ett regelverk för hos resp myndighet.
Så finns det en gnutta sanning i TS påstående så befinner sig Biltema i steg 3 för nuvarande, alt så har detta passerats och man har börjat sälja igen.
Sladden i sej är inte felaktig, däremot är märkningen av L1 och N förväxlade, funkar ju utmärkt så länge ingen som det hade hänt i det här fallet kortar av en skadad kabel och kopplar in i handsken igen. Tydligen hade bla en pump gått sönder och elektrikern blev kontaktad och upptäckte felet.