Jag har 10 m från eluttag till min bil med Defa-uttag, minitypen. Defa tar mer än 1000 kr för en sådan sladd, galet pris!
Har redan en gammal 2,5-meterssladd med Defaplugg och undrar om man kan slakta den och utgående från det bygga en snygg 10-metersvariant? Uppfyller resultatet god elpraxis också så är det ett plus.
Jag skulle om alternativ finns undvika det uppenbara, att bara skarva med en 10 m förlängningssladd.
Förslag?
Har redan en gammal 2,5-meterssladd med Defaplugg och undrar om man kan slakta den och utgående från det bygga en snygg 10-metersvariant? Uppfyller resultatet god elpraxis också så är det ett plus.
Jag skulle om alternativ finns undvika det uppenbara, att bara skarva med en 10 m förlängningssladd.
Förslag?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Med skarvhylsor, en riktig presstång, rejält med vulktejp och eltejp går det bra att skarva en gummikabel. Har inte upplevt något slitage eller problem, t.ex med JFB, i den 6 år gamla skarvade 3.5-meters motorvärmarkabel jag har...
Visst är det märkligt att en standard 2.5 meters kabel ofta är ca 2 dm för kort för att räcka från ena framflygeln på bilen över till M-värmaruttaget på andra sidan om man råkar ställa sig lite snett :@
Visst är det märkligt att en standard 2.5 meters kabel ofta är ca 2 dm för kort för att räcka från ena framflygeln på bilen över till M-värmaruttaget på andra sidan om man råkar ställa sig lite snett :@
Sätta upp en stolpe med eluttag närmare bilen?
Nä, det borde väl gå att slakta defa-kabeln och en förlängningssladd. Då blir det bara en skarv. Det svåra tror jag är att hitta en bra skarv som har rätt IP-klass och dragavlastning.
Nåt sånt här kanske:
http://www.elbutik.se/product.html/gelkabelskarv?category_id=2120
Jag är osäker på att den klarar kraven, men det kanske nån annan kan svara på?!
Nä, det borde väl gå att slakta defa-kabeln och en förlängningssladd. Då blir det bara en skarv. Det svåra tror jag är att hitta en bra skarv som har rätt IP-klass och dragavlastning.
Nåt sånt här kanske:
http://www.elbutik.se/product.html/gelkabelskarv?category_id=2120
Jag är osäker på att den klarar kraven, men det kanske nån annan kan svara på?!
Redigerat:
Du kan också göra en lödskarv. Gör en rejäl lödning på varje part. Isolera med krympisolering. Lägg sedan ordentligt med tejp över det hela och avsluta med krympisolering över alltihop.
Glöm bara inte att trä på krympisolerinen innan du börjar löda och se till att förskjuta lödningarna en bit så att det inte blir en stor bullem
Glöm bara inte att trä på krympisolerinen innan du börjar löda och se till att förskjuta lödningarna en bit så att det inte blir en stor bullem
Det jobbiga förslaget är att gå till bilskroten och köpa ett äldre Defa-intag och byta på bilen, då passar vanliga blåa enfas CEE-16-kontakter mot bilens intag och då är det hur lätt som helst att fixa lagom lång anslutningskabel.
Det här med priserna... Swedol tex tar 356 kr för 2,5 m, 481 kr för 5 m och 1031 kr för 10 m.
Hur mycket kostar grön kabel egentligen! Det är inte rimlig prisskillnad. Hur kan 10 m kosta mer än dubbelt så mycket som 5 m?
Sent from my X10i using Tapatalk
Hur mycket kostar grön kabel egentligen! Det är inte rimlig prisskillnad. Hur kan 10 m kosta mer än dubbelt så mycket som 5 m?
Sent from my X10i using Tapatalk
Beror på att både Defa och Calix har ensamrätt på sina anslutningsdon och kan således ta hur mycket dom vill för sina kablar. Sen att själva kabeln är skit o skräp gör ju inte saken bättre, plastkabel som inte alls passar som motorvärmarkabel, som man just använder när det är kallt.
Så det gör ju inte priset mer motiverat det heller.
Så det gör ju inte priset mer motiverat det heller.
Men dom är ju fina åtminstone. 
Jag använder alltid skarvsladd sedan jag vid ett tillfälle glömde att ta ur sladden. Skadorna på plaststötfångaren blev oherrans dyra att fixa. Med en vanlig skarvsladd och en väldigt kort motorvärmarsladd så går den isär i skarven och man undviker skador på bilen.
Använd krympslang med smältlim på insidan så blir det tätt och bra.