Byggahus.se
Hej, för att komma lite billigare undan så förklarade elektrikern till mig att jag kunde koppla in uttagen själv så han endast snabbt kan se över att det är rätt gjort. Bara de var ju inte det lättaste att klura ut. Jag tror dock att jag gjort rätt nu iaf, Jag har tagit en lös kabel och kopplat in i uttagen för att någon här förhoppningsvis kanske kan säga om kablarna är kopplade på rätt ställen?(dvs jord, fas och nolla, är det väl dom heter) Bilder finns nedan (givetvis är detta bara prov kopplat för att få ett "OK" att kablarna sitter på rätt plats innan jag ska koppla in de på plats. Det handlar om ett uttag för taklampa, och 2 eluttag (En med 4 kontakter och en med 2)

Sen en sak till: Den där ståltråds liknande härvan som sitter innanför det "vita" höljet är väl bara att klippa bort (Se bilden där jag lindat den runt kabeln)

Tack på förhand.

• IMG_1447.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1442.JPG
    Skapa konto
  • IMG_1439.JPG
    Skapa konto
  • IMG_1438.JPG
    Skapa konto
Ja, det ser rätt ut.

Nej, biledaren ska inte klippas bort utan den ska kopplas ihop med skyddsjorden. Dock så skulle du kunna klippa bort den om den var ihopkopplad i andra änden.
Den finns för att skyddsjorda höljet på kabeln så skulle man t.ex. råka dra en spik genom kabeln och träffa fasen eller nollan så ska antingen säkringen och/eller jordfelsbrytaren lösa.

Vilken konstig elektriker som låter dig göra det där själv för att sedan bara checka av.

//Patrik

Redigerat:
Elektrikern kanske tänker att eftersom man får byta uttag så kan ju elektrikern hävda att han installerat osynliga uttag som husägaren sen bytt mot synliga :p

På ett par av bilderna tycker jag att det ser ut som om ledarna är skalade för långt, det bör vara ungefär som de ledare som följt med fyrvägsuttaget på första bilden och som på sista bilden som jag antar föreställer ett lamputtag.

"Ståltrådshärvan" bör man helst trä över nån slags isolering över och/eller linda in med lämplig tejp, förutom änden som kopplas ihop med den gulgröna.

Nån annan får gärna fylla i vilken färg man ska ha på isoleringsslangen/tejpen.

I uttag och dosor brukar inte jag isolera biledaren alls. Finns inget krav på det heller, förutom i centraler.

Men ska man absolut göra det så är transparant eller gul/grön passande.

//Patrik

Okej, men jag känner elektrikern som ska göra det. Tanken är väl att han ska endast sätta dit en ny Elcentral och koppla in allt där. Sen lite snabbt checka av det jag gjort och se att allt står rätt till och då är det ju bra om jag kopplar in det korrekt innan så han slipper massa dubbel arbete.

Kablarna är skalade för mkt det är jag medveten om :)

Så med andra ord så är det ända som fattas att jag kopplar ihop den s.k biledaren (ståltrådshärvan) i samma uttag som jorden sitter i? Jag väljer nog att linda in den med eltejp iaf en bit.

Tack för hjälpen :)

Patrik_Hed skrev:
I uttag och dosor brukar inte jag isolera biledaren alls. Finns inget krav på det heller, förutom i centraler.

Men ska man absolut göra det så är transparant eller gul/grön passande.

//Patrik
Transparant slang till biledaren har iaf jag fått itutat mig då biledaren INTE är en skyddsledare, och således inte får vara g/g. Men jag kan ha fel....

Du har helt rätt - de rättrogna använder transparant slang. Men frågan har inte varit speciellt tydlig så det lär finnas gott om andra färger i installationerna.

O
Jag vill minnas att det har varit uppe här på forumet innan huruvida man skall använda transparent eller g/g

Bland yrkesmän är det allmänt vedertaget att biledaren ska vara gul/grön. Man tänker inte att den ska fungera som skyddsjord på gruppledningen utan att den ska jorda kabelmanteln, d.v.s. gul/grön. Så tänker de flesta elektriker så då förstår de även att en biledare med gul/grön slang är en biledare och ingen skyddsledare för gruppledningen.
Sen vad det står specifikt i elinstallationsreglerna är mindre intressant eftersom nästan ingen går efter den regeln i alla fall.

En av fördelarna med gul/grön slang är att den är snyggare. I t.ex. en central kan man dra på en gul/grön slang över både skyddsjorden och biledaren och på så sätt få en ledare istället för två. Blir snyggare när man kopplar då.

//Patrik

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.