Byggahus.se
Jag öppnade luckan till mina huvudsäkringar och blev lite fundersam över vad det var för svart sörja. Efter att ha läst lite här på forumet misstänker jag att det är gamla tjärkablar som börjar sjunga på sista versen.
Kablarna som går vidare till proppskåpet ser mycket modernare ut även om färgerna känns lite lustiga?!

scaled.php

scaled.php

Är det här något jag bör göra något åt så snart som möjligt eller kommer det att fungera i många år till?

Vems ansvar är det att byta inkommande kabel? Mitt eller elbolaget? Kan tillägga att huvudsäkringarna sitter i garaget innan elmätaren.

/Emil

Någon får rätta mig om jag har fel!:)

Men jag tror sörjan ska vara där, den är till för att tränga in i kabeln så att den inte blir torr och trillar isär. svårt att se på bilden men muffen under skåpet som kabeln går in i kan vara formad som en tratt, en tratt för sörja.

Den lådan och kabeln har fungerat bra i över 50 år och kommer med säkerhet att fungera bra i 50 år till, så skruva på locket och glöm (nästan) bort den.

Kabeln håller bra så länge den får vara ifred! Se till att det finns ordentligt kabelskydd där kabeln är synlig så att du inte råkar stöta in i den med nåt.

Är det serviskabeln (kabeln som går från kraftverkets kabelskåp i gatan till din mätare, alt till dina servissäkringar) så är det nätägaren som ansvarar för den.

Det sitter ett plåtskydd runt kabeln ner till golvet.
Skönt att höra att det inte ska vara några problem - då jag fokusera på något annat projekt ;)

för säkerhets skull, känn på de 4 skruvarna på plinten längst till vänster, detta är PEN ledaren och skulle det glappa där så blir det inte alls kul.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.