Svara Nytt ämne
  1. 2011-08-11 18:54
    Svara | #1

Senior medlem Medlem: aug 2010
    Blekinge
    932 inlägg
    Gillad 65 gånger
    9 bilder

Koppla in uttag från lysrör i garage...

Hej!

Jag var hemma hos en bekant som hade monterat en garageport med motor. Ganska snarlik den vi tänkte montera till hösten.

Nåväl, dess motor kopplas in på ett vanligt UPL 1 vägs vägguttag, och det hade de satt i taket 3 dm från befintlig lysrörsarmatur (malmbergs, med plastkåpa). Kopplingen var lite finurlig dock. Till lysröret i taket går fas, nolla och tändtråd från en kopplingsdosa i väggen genom vprör och ut genom gipset. Vid installationen hade man tagit väck lysröret, dragit en fastråd (brun då tändtråden var svart) från kopplingsdosan och ut i lysrörsarmaturen, sedan hade man klippt ett hål i sidan på armaturen och dragit en ekk fram till vägguttaget. All skarvning sker med ubåtar i lysrörsarmaturen samt på bef. torix för fasen i kopplingsdosan..

Vad anser ni om det? Det var garageportsfirman som gjorde detta.

/S

2. 2011-08-11 20:07
    Svara | #2

Bo.Siltbergs avatar
    Gudfader Medlem: jan 2008
    Värmland
    7 469 inlägg
    Gillad 946 gånger
    94 bilder
    Spontant låter detta minst sagt udda, men generellt kan det mycket väl vara en korrekt installation både regelmässigt och praxismässigt, t.ex en lång (trefas)grupp som matar armaturer och uttag om vartannat. Man får ju vidarekoppla armaturer.

Men, då ska armaturen stöda vidarekoppling, dvs en tillräckligt stor och UV-skyddat plint plus extra utlopp för kablar. Har dom klippt upp ett hål i armaturen där det inte är avsett att finnas ett utlopp så är det fel.

Om det behöver åtgärdas beror på hur skickliga dom varit, om det finns någon form av förskruvning eller membran som sluter tätt och inte skaver på kabeln, och att man tagit hänsyn till UV-strålningen och värmen vid monteringen.

3. 2011-08-11 20:33
    Svara | #3

Fullvärdig medlem Medlem: mar 2010
    Västernorrland
    192 inlägg

1 bilder
    En bild säger mer än tusen ord, sägs det.

Tycker dock inte det verkar vara fel i att göra så. Om nu det som sagt finns plats och en utgång. Normalt sett brukar det också finnas plats i befintlig plint för vidarekoppling.

4. 2011-08-11 22:17
    Svara | #4

Blekinge
    932 inlägg
    Gillad 65 gånger
    9 bilder
    Hej!

Som jag kan tolka det använder man utrymmet i lysrörsarmaturen som en improviserad takdosa. Det finns en kopplingsplint på armaturen för L, N och GND fast denna har man inte använt, utan skarvar med ubåtar istället. Det finns förvisso när jag kollade ett halvstansat hål i plåten, men detta har man inte brytt sig om utan klippt upp ett annat hål närmre där uttaget ska sitta. Befintlig plint verkar man inte ha brytt sig om utan bara använt lysröret som ett ställe att koppla vidare på. Tror knappast att den sockerbitsplinten hade fått plats med tre nollor á 1.5 mm2. Den såg lite klen ut. Verkade inte som det är några specialsaker heller, utan helt vanlig installationsmateriel.

Hade inte telefonen med mig annars hade jag knäppt en bild, ska inte tillbaka dit på ett tag, men lade ändå några saker på minnet av ren nyfikenhet. Jag är inte speciellt orolig för att det ska börja brinna, men det var en ganska finurlig lösning.

Har också sett en installatör av elektriska markiser borra in en EKK från utsidan in i ett vägguttag på insidan och kopplat på sig där. Mig veterligen får man inte använda annat än befintiga ingångar i en vpdosa. Men det brydde de sig inte om...

/S

5. 2011-08-11 23:48
    Svara | #5

Nykomling Medlem: aug 2011
    Västragötaland
    30 inlägg

De skulle inte ha tagit hål i armaturen då upp fyller den inte sin CE märkning längre. Utan de skulle använt genomförings hål öppningar som är befintliga.

6. 2011-08-12 16:35
    Svara | #6

Västernorrland
    192 inlägg

1 bilder
    Det sistnämnda du skriver:
    "Har också sett en installatör av elektriska markiser borra in en EKK från utsidan in i ett vägguttag på insidan och kopplat på sig där."

Förkommer väldigt ofta. Många gånger blir det både lättare och snyggare genom att göra så. Enda nackdelen jag ser med det är väl självaste hålet från varmt till kallt. Det bör väl tätas runt kabeln.

Sen om det är godkänt kan väl disskuteras.
    (kanske ska tillägga att jag inte utfört något sådant jobb, men stött på det under renoveringar av lägenheter/hus där det funnit en genomföring från dosan ovanför fönster i vardagsrum ut till altanbelysning.)

7. 2011-08-12 20:40
    Svara | #7

Patrik_Heds avatar
    Gudfader Medlem: okt 2008
    23 år
    Gävleborg
    7 384 inlägg
    Gillad 468 gånger
    77 bilder
    Timor skrev Visa original
    Det sistnämnda du skriver:
    "Har också sett en installatör av elektriska markiser borra in en EKK från utsidan in i ett vägguttag på insidan och kopplat på sig där."

Förkommer väldigt ofta. Många gånger blir det både lättare och snyggare genom att göra så. Enda nackdelen jag ser med det är väl självaste hålet från varmt till kallt. Det bör väl tätas runt kabeln.

Sen om det är godkänt kan väl disskuteras.
    (kanske ska tillägga att jag inte utfört något sådant jobb, men stött på det under renoveringar av lägenheter/hus där det funnit en genomföring från dosan ovanför fönster i vardagsrum ut till altanbelysning.)
    Ja, det där är väl ett utmärkt sätt att få ut elen på. Alternativet vore att borra in sig ovanför dosan, gå synligt en bit och sedan in i uttaget. Löjligt, inte sant? (Finns förvisso ett alternativ till, klamra kabel genom t.ex. en källare till centralen)
    Behöver man mer kräm än vad som går att tillgå ur dosan kan man göra om gruppen till en trefasgrupp och dra upp en eller två faser till. Sedan märka, JFB , gärna trepolig säkring osv osv.
    Kan tillägga att jag heller aldrig gjort en sådan procedur själv, dock har jag varit med en fd. kollega när jag var lärling som gjorde så vid en elektrifiering av en altan.

//Patrik
    Senast redigerad av Patrik_Hed 2011-08-12 20:45

8. 2011-08-12 21:58
    Svara | #8

Västernorrland
    192 inlägg

1 bilder
    Misstänker att det är ett resultat utifrån vad kunder vill ha. Dvs så lite synlig kabel som möjligt. Många anser ju att synlig kabel är det fulaste som finns.

9. 2011-08-13 23:55
    Svara | #9

Blekinge
    932 inlägg
    Gillad 65 gånger
    9 bilder
    Misstänker att det är ett resultat utifrån vad kunder vill ha. Dvs så lite synlig kabel som möjligt. Många anser ju att synlig kabel är det fulaste som finns.
    Jo, i ett annat garage jag uppgraderade el-installationen ville man absolut att alla kompletteringar skall vara i väggen (fasadbelysning, lite fler uttag etc). Jag tyckte ju att det hade gått 3 ggr så fort om jag fick gå loss med apk och kulo. Men de envisades, och slutade med att vi fick plocka ner gipset vid ett antal platser då flex-slangen krånglades, och på ett ställe (längsmed hela garaget) fick jag göra om en trapp till en spar för att öht få igenom de 6 fk ledare som behövdes (blå, svart, brun, orange, vit, gulgrön). Det var trångt kan jag säga. Total tid 4 kvällar. Hade jag fått göra det hela med kulo, max 2 kvällar. Då räknar jag inte in tiden de hade kvar att sätta dit ersättningsgips spackla och måla. Men visst, det blir ju snyggt i deras ögon men flex är ett helsike att komplettera med. Speciellt i detta garaget där man har gjort rena 90 graders böjar i garagens hörn. Tog stopp direkt, även utan någon fk i slangen. Men med lite klämmande på slangen och silikonspray gick det till sist. Men det sitter som berget.

/S

10. 2011-08-15 08:18

Gudfader Medlem: sep 2004
    4 337 inlägg
    Gillad 101 gånger
    17 bilder
    Bo.Siltberg skrev Visa original
    Om det behöver åtgärdas beror på hur skickliga dom varit, om det finns någon form av förskruvning eller membran som sluter tätt och inte skaver på kabeln, och att man tagit hänsyn till UV-strålningen och värmen vid monteringen.
    Nu kanske jag fått allt om bakfoten, men nog sitter garageöppnare alltid inomhus i garaget, och då lär väl UV-strålning inte vara något problem? Eller är själva lysrören i sig en så stor UV-källa att det kan bli problem?

(Det är väl bara i vissa garage som man anser sig behöva förskruvningar/membran o.s.v., d.v.s. IP44 eller liknande, medan andra verkar klara sig med IP20 eller motsvarande?)

11. 2011-08-15 08:53

Bo.Siltbergs avatar
    Gudfader Medlem: jan 2008
    Värmland
    7 469 inlägg
    Gillad 946 gånger
    94 bilder
    Ja, lysrören är boven, inte bara solen.
    IP-klassen ska vara vad den behöver vara i just det garaget, IP21-IP56...

12. 2011-08-15 09:30

ravepers avatar
    Forumgud Medlem: nov 2007
    västragötaland
    2 375 inlägg
    Gillad 209 gånger
    47 bilder
    Synlig kabel är ju helt klart bäst. Då ser man hur rakt och fint den är dragen och klammrarna sitter perfekt mm. Njuter när jag ser vad jag har gjort.

13. 2011-08-16 11:11

Gudfader Medlem: sep 2004
    4 337 inlägg
    Gillad 101 gånger
    17 bilder
    Bo.Siltberg skrev Visa original
    Ja, lysrören är boven, inte bara solen.
    Aha! Gäller det alla typer av lysrör, eller bara vissa färger (kallvit, varmvit o.s.v.)?
    (Jag inser att grejerna måste tåla UV oavsett vilka rör man stoppar i eftersom vem som helst kan och får byta till rör med annan färg, men det vore intressant att veta om det är nämnvärd skillnad mellan rören).

Jag har nog faktiskt stött på en hel klase Philips-armaturer från tidigt 80-tal (2*40W, d.v.s. 2*36W med dagens mått), eller möjligen från 72-74 nån gång, där "sockerbiten" för anslutning varit otroligt spröd.

14. 2011-08-16 13:20

Jättevanligt att rörhållare, glimtändarfäste och kablar blir totalt sönderspruckna av uvstrålningen i äldre lysrörsarmaturer. Tror i princip alla rör ger ifrån sig lite uv, det går att se exakta våglängder i databladen hos tex Philips eller Osram.

15. 2011-08-16 20:02

Patrik_Heds avatar
    Gudfader Medlem: okt 2008
    23 år
    Gävleborg
    7 384 inlägg
    Gillad 468 gånger
    77 bilder
    Halogenfria kablar ska, efter en undersökning, visat sig tåla UV-ljus från lysrör väldigt dåligt.

//Patrik

Liknande ämnen

1. Varför uttag koppla uttag på brytare?
    av Maxwells_Demon i forum El
  2. koppla från uttag till uttag?
    av maghen i forum El
  3. Bästa sätt att koppla lysrör?
    av Sandman81 i forum El
  4. Koppla in lysrör i garage
    av berglund80 i forum El