2 554 läst · 4 svar
3k läst
4 svar
Koppla in ringledningstrafo i normcentral
Jag ska koppla in ringledningstrafo i normcentral. Det är en Hager ST301 4 VA, hur många A ska jag säkra den med?
Behöver jag koppla efter JFB?
Behöver jag koppla efter JFB?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Om den har några krav på max säkring så borde det står i installationsanvisningen, men jag tror inte det. Använd en C10A dvärg du.
Och all belastning bör kopplas så att JFBn skyddar.
Om du använder "telefonkabel" på sekundärsidan, se till att den hålls isär från andra ledare med högre spänning. Du kan t.ex trä på en skyddsslang.
Om du använder "telefonkabel" på sekundärsidan, se till att den hålls isär från andra ledare med högre spänning. Du kan t.ex trä på en skyddsslang.
Ok, tack för svaret.

ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 833 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 833 inlägg
Finns det speciella skyddsslangar lämpade för ändamålet? jag har nämligen samma fenomen i min central och för tillfället är de bara förlagda så långt bort från 230 som möjligt. (men ibland är det klart närmre än de 10 el. 15 cm jag har för mig sett att det står i föreskriften.Bo.Siltberg skrev:Om den har några krav på max säkring så borde det står i installationsanvisningen, men jag tror inte det. Använd en C10A dvärg du.
/U
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Nja, "vanlig" skyddsslang som elgrossisterna har. Den ska ju naturligtvis ha en isolation för minst 230 V.
Något avstånd i cm har jag aldrig sett i reglerna.
Något avstånd i cm har jag aldrig sett i reglerna.