Byggahus.se
Helt ny här så nu försöker man testa vad folk kan! :)

Det är som så att jag köpt ett 1½-plans hus från 1930-talet och i ett av rummen på ovanvåningen finns det två fungerande strömbrytare till taklampan av någon anledning.
Jag funderar på om man kan ta bort ena strömbrytaren, eltejpa kablarna och sätta ett täcklock över? Eller man måste klippa alla kablar som går till just den strömbrytaren för att det inte ska finnas någon "levande" ström i väggen.

Mycket tacksam för svar!

Är det en trappkoppling? D.v.s. går det att tända från ena brytaren och släcka från den andra och tvärtom?
Varför ska du isåfall ta bort ena brytaren? Sitter de vid varsin dörr in i rummet?
En trappkoppling har man för att man alltid ska ha en brytare i närheten och slippa behöva gå igenom ett helt rum för att tända/släcka.

Eller sitter det två brytare bredvid varandra som styr samma lampa? Låter väldigt händig i såfall.

//Patrik

Ja, det är en trappkoppling.
Den ena brytaren sitter direkt innanför dörren och den andra sitter på väggen inne i rummet och det känns ju ganska poänglöst :) Antagligen har det funnits två dörrar in i rummet innan men en är borttagen.

Planerna är att göra vid rummet och få väck strömbrytaren som sitter dumt till.

Vill du inte kvar den ena brytaren så är det bara att sätta dit ett par toppklämmor på trådarna och på med ett täcklock med skruvar sedan.

Det är inga konstiga regler kring att ha fungerande kablar i väggen då? Annars är det ju fantastiskt enkelt :)

Det är aldrig några konstiga regler när det gäller det elektriska, men det finns rätt många konstiga människor som inte förstår dom ;)

Haha. Ja så kan de ju faktiskt också vara :D

Ska jag vara helt ärlig förstod jag inte ett dugg av de där kretsschemat. Är något av en total nybörjare på allt som har med el att göra :) Men du får hemskt gärna förklara.

Till brytaren kommer det tre trådar varav två skall kopplas ihop med varandra annars kommer lampan inte att lysa. I det här fallet kan du pröva dig fram tills det fungerar (såvida det inte är en "fulkoppling", för då smäller säkringen om du gör fel), du har 66,666....... % chans att koppla rätt på första försöket :) OBS! glöm inte att se till så att det är spänningslöst innan du gör något!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.